دوره 16، شماره 3 - ( پاييز 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodabandeh V R, Farahbod M, Pishyareh E, Rahgozar M. Motor-independent Visual Perception Skill Indexes are Related with Reading Skills in Children with Cerebral Palsy . Archives of Rehabilitation. 2015; 16 (3) :252-261
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1560-fa.html
خدابنده وحید رضا، فرهبد مژگان، پیشیاره ابراهیم، رهگذر مهدی. ارتباط مهارتهای ادراک بینایی غیروابسته به حرکت با مهارت خواندن در دانش‌آموزان فلج مغزی اسپاستیک . فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1394; 16 (3) :252-261

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1560-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی، تهران، ایران.
2- پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، پژوهشگاه مطالعات آموز ش وپرورش، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران. ، m.farahot@yahoo.com
3- دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، گروه آموزشی کاردرمانی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی، تهران، ایران.
4- گروه آموزشی آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (1760 مشاهده)

هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی و تعیین ارتباط زیرمجموعههای ادراک بینایی با مؤلفههای دقت و سرعت مهارت خواندن دانشآموزان فلج مغزی پایه دوم دبستان است.

روش بررسی : در این مطالعه مقطعی و تحلیلی، تعداد 24 نفر از دانشآموز فلج مغزی پایه دوم دبستان (10 دختر و 14 پسر) بهصورت دردسترس از کلینیکها و مراکز توانبخشی شهر تهران براساس مناطق جغرافیایی انتخاب شدند. مهارتهای ادراک بینایی، با آزمون مهارتهای ادراک بینایی غیروابسته به حرکت (TVPS-R) و مهارت خواندن نیز بهوسیله آزمون تشخیصی خواندن مورد سنجش قرار گرفت. نتایج بهدستآمده پس از بررسی نوع توزیع متغیرها براساس آزمون کولوموگروف-اسمیرونوف و با استفاده از آزمونهای غیرپارامتریک اسپیرمن با نسخه 18 نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافتهها: یافتههای این مطالعه در آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین نمرات استاندارد هفت حوزه ادراک بینایی با دو مؤلفه مهارت خواندن در دانشآموزان فلج مغزی رابطه معناداری وجود دارد. مؤلفههای تمییز بینایی، حافظه بینایی، روابط فضایی-بینایی، ثبات شکل بینایی، حافظه توالی بینایی، شناخت شکل از زمینه و اکمال بینایی با دقت و سرعت در ارتباط است (05/P<0).

نتیجهگیری:  ارتباط هر یک از مهارتهای ادراک بینایی با دقت و سرعت مهارت خواندن دانشآموزان فلج مغزی کلاس دوم دبستان مشهود و معنادار است و میتوان چنین نتیجه گرفت که بهمنظور بهبود مهارت خواندن دانشآموزان فلج مغزی در زمینههای دقت و سرعت، میتوان از این تمرینات ادراک بینایی استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: فلج مغزی، ادراک بینایی، خواندن
متن کامل [PDF 347 kb]   (797 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb