URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1530-fa.html
هدف: هدف از این مطالعه تجزیه و تحلیل مفهوم هندلینگ کاردرمانی در کودکان فلج مغزی ، براساس تجربه کاردرمانگران بالینی و مدرسان کاردرمانی در جامعه ایرانی بود.
روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی است که تجزیه و تحلیل مفهوم هندلینگ در کودکان فلج مغزی به روش هیبرید، در سه مرحله انجام شد. در مرحله نظری، مروری بر مقالات مرتبط موجود در پایگا ه های اطلاعاتی معتبر تا سال 2014 صورت گرفت و مقالات ارزیابی و تحلیل شد . در مرحله کار در عرصه، نمونه گیری بصورت هدفمند و از طریق مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند با 6 کاردرمانگر بالینی، میزگرد بحث و گفتگوی تخصصی با حضور 11 کاردرمانگر و دو مشاهده در کلینیک صورت گرفت. سپس نتایج دستنویس شد و تحلیل محتوا صورت گرفت . در مرحله نهایی، تحلیل کلی از دو مرحله قبل به انجام رسید .
یافتهها: پنج درونمایه اصلی برای مفهوم هندلینگ استخراج شد که عبارتند از: «مراقبت از کودک فلج مغزی»، «مدیریت درمان»، «درمان های دستی»، «آموزش مهارتهای روزمره زندگی» و «حمل و جابهجایی». همچنین درونمایههای مربوط به ویژگی های هندلینگ براساس نظرات مشارکتکنندگان؛ کنترل، ایمنی، حرکت و وضعیتدهی شناسایی شدند .
نتیجهگیری: بهنظر می رسد نتایج این پژوهش میتواند تا حدودی به واضح تر شدن مفهوم هندلینگ کاردرمانی در کودکان فلج مغزی کمک نماید . همچنین با شناسایی فرایند عوامل تسهیل کننده، بازدارنده و مفهوم هندلینگ، مدرسین و کاردرمانگران بالینی خواهند توانست با تکیه بر دانش مبتنی بر یافتههای علمی، فعالیتهای درمانی و آموزشی خود را بهگونهای طراحی و اجرا کنند که شرایط لازم برای آموزش، یادگیری و اجرای صحیح هندلینگ در کاردرمانی فراهم آید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |