URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1529-fa.html
هدف اختلال نقص توجه و بیشفعالی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در بین کودکان مراجعکننده به مراکز درمانی محسوب میشود که به بروز مشکلاتی در زندگی اجتماعی و فردی منجر خواهد شد. این پژوهش با هدف بررسی مشکلات رفتاری شایع در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیشفعالی انجام شده است.
روش بررسی این مطالعه توصیفیتحلیلی روی ۲۷۸ کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی هفت تا یازده سال انجام شد که از اردیبهشت تا بهمن۱۳۹۱ به مرکز طبی کودکان و کلینیک اعصاب و روان آتیه مراجعهکرده بودند. به والدین کودکانی که براساس ملاکهای چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV-TR) و با تشخیص روانپزشک به اختلال نقص توجه و بیشفعالی مبتلا بودند، برای بررسی اختلالات رفتاری همراه پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-۴) ارائه شد. برای توصیف و تحلیل دادههای بهدستآمده از نسخه نوزدهم نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها براساس نتایج بهدستآمده بیشتر مراجعهکنندگان از گروه پسران بودند و نقص توجه غالب در دختران و نوع ترکیبی در پسران بیشترین فراوانی را داشت. در هیچیک از اختلالات رابطه معناداری بین جنسیت و نوع اختلال مشاهده نشد. بیشتر آزمودنیها از نظر تعداد اختلال همراه تکاختلال بودند. در مقایسه نسبت شیوع اختلالات همراه در سه گروه اختلال نقص توجه و بیشفعالی رفتار مقابلهجویانه (۰/۰۰۰۴) و اضطراب منتشر (۰/۰۲) بیشترین میزان را داشت.
نتیجهگیری شیوع اختلالات همراه در سه گروه اختلال نقص توجه و بیشفعالی براساس سن و جنس متفاوت بود و بین همبودی این سه نوع اختلال و اختلالات همراه (اختلال رفتار مقابلهجویانه و اضطراب منتشر) تفاوت معنیداری وجود داشت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |