URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1521-fa.html
هدف: هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای حرکتی و تعادل بدنی در کودکان کمتوان ذهنی، اوتیسم و اختلال یادگیری با کودکان عادی بود .
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-مقایسهای (مقطعی) بود که بر روی 120 کودک، شامل: 30 کودک عادی، 30 کودک دارای اختلال یادگیری، 30 کودک اوتیسم و 30 کودک کمتوان ذهنی با میانگین سن 7/7 سال که بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از میان دانشآموزان مدارس و مراکز ویژه کودکان با نیازهای خاص مشهد انتخاب شدند، به انجام رسید. برای سنجش مهارتهای حرکتی این کودکان از سه مقیاس سنجش مهارتهای حرکتی درشت، ظریف و سنجش مهارت تعادل بدنی استفاده شد. برای تحلیل نتایج از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مانند: میانگین، انحرافمعیار و تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافتهها: تفاوت معناداری بین مهارتهای حرکتی ظریف، درشت و مهارت تعادل بدنی، بین کودکان عادی و کودکان کمتوان ذهنی، اوتیسم و اختلال یادگیری وجود دارد (P<0/0001). گروه کودکان با اختلال یادگیری در کل مهارتها بیشترین امتیاز و گروه کودکان اوتیسم کمترین امتیاز را بهدست آوردند.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مهارتهای حرکتی و تعادل در کودکان دارای اختلال یادگیری، اوتیسم و کمتوانی ذهنی، ضعیفتر از کودکان عادی است که این امر نشاندهنده لزوم افزایش آموزشها در کودکان با نیازهای خاص در سنین پایینتر است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |