دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirza-Aghabeigi S, Movallali G, Taheri M, Ja'fari S. The Effect of Cued Speech on Language Skills (Topic Maintenance, Basic Information and Sequence Events of the Story) in Late Implanted Pre-Lingual Hearing Impaired Students: The Benefits of Persian Cued Speech. Archives of Rehabilitation. 2015; 16 (1) :10-17
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1511-fa.html
میرزاآقابیگی شکوفه، موللی گیتا، طاهری محمد، جعفری سلیمه. بررسی اثربخشی گفتار نشانه‌دار بر مهارتهای زبانی حفظ موضوع ، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستان در دانش‌آموزان کم شنوای پیش زبانی با عمل کاشت حلزون دیرهنگام. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1394; 16 (1) :10-17

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1511-fa.html


1- کارشناس ارشد دانشگاه آزاد مرکزی
2- استاديار دانشگاه علوم بهزیستی
3- کارشناس‌ارشد کودکان استثنايی، دانشگاه علوم بهزيستی و توان‌بخشی دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، taheri.m1980@gmail.com
4- دانشجوی دکتری دانشگاه آزد مرکزی
چکیده:   (2143 مشاهده)

 هدف: کاشت حلزون تأثیر بسیارمثبتی بر روی رشد زبان بیانی در کودکان کم‌شنوای شدید دارد. کارایی گفتار نشانه‌دار نیز در بسیاری پژوهش‌ها موردمطالعه قرار گرفته است. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی گفتار نشانه‌دار بر روی حفظ موضوع، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستان در دانش‌آموزان کم‌شنوای پیش‌زبانی با عمل کاشت حلزون دیرهنگام بود.

 روش‌ بررسی: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بود و طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون استفاده شد. نمونه پژوهش به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها 9 دانش‌آموز کم‌شنوای پیش‌زبانی کاشت حلزون‌شده دیرهنگام بین سنین 11 تا 16 سال و نه ماه بودند که از مرکز کاشت حلزون لقمان انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون بازگویی داستان بود. برنامه آموزش گفتار نشانه‌دار در قالب 16 جلسه 60 دقیقه‌ای به‌مدت 8 هفته به اجرا درآمد و درپایان، دوباره آزمودنی‌ها موردارزیابی قرار گرفتند. در این مطالعه از آزمون Z کولموگروف-اسمیرنوف و از آزمون تی وابسته برای مقایسه گروه‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج بررسی‌ها نشان داد آموزش گفتار نشانه‌دار بر حفظ موضوع، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستان در دانش‌آموزان کم‌شنوای پیش‌زبانی با عمل کاشت حلزون دیرهنگام دانش‌آموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد (P<0/01).

نتیجه‌گیری: استفاده از گفتار نشانه‌دار در برنامه توان‌بخشی کودکان کم‌شنوای پیش‌زبانی با کاشت حلزون دیرهنگام می‌تواند برای مهارت‌های زبانی حفظ موضوع، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستانی آنان مفید باشد.

متن کامل [PDF 446 kb]   (760 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: شنوایی سنجی
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb