دوره 16، شماره 3 - ( پاييز 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abazari Z, Mirjani Aghdam A, Cheraghi Zanjani A. Factors Influencing the Participation of Students in the Teaching–Learning Process from the Perspective of Faculty Members. Archives of Rehabilitation. 2015; 16 (3) :262-269
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1497-fa.html
اباذری زینب، میرجانی‌اقدم اکبر، چراغی‌زنجانی آزاددخت. عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی-یادگیری از دیدگاه اساتید. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1394; 16 (3) :262-269

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1497-fa.html


1- مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، heydar_abazai@yahoo.com
2- کارشناس ارشد مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دفترتحصیلات تکمیلی مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (1433 مشاهده)

هدف: هدف این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی-یادگیری از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران است.

روش بررسی: این مطالعه، مطالعهای توصیفی است که از روش نمونهگیری تمامشماری و با استفاده از پرسشنامه محققساخته بر روی 116 نفر از اساتید انجام پذیرفت. سپس، دادههای حاصل از پژوهش از طریق آزمون تحلیل واریانس تکمتغیری با اندازهگیریهای مکرر آزمون بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافتهها: یافتههای این مطالعه بیانگر آن است که بین میانگین نمرات اساتید در هر یک از حیطههای «مشارکت دانشجویان» (با میانگین 23/2) و انحراف استاندارد (با میانگین 2/8)، «کیفیت ارتباطات میانفردی دانشجویان» (با میانگین 25/1) و انحراف استاندارد (با میانگین 4/1)، «سبک تفکر اساتید» (با میانگین 24/2) و انحراف استاندارد (با میانگین 4/3)، «کیفیت زندگی کاری اساتید» (با میانگین 23/3) و انحراف استاندارد (با میانگین 4/1) و «نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به عوامل حرفهای» (با میانگین 26/1) و انحراف استاندارد (با میانگین 3/1) در زمینه مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی-یادگیری تفاوت معنادار وجود دارد (0/05>P).

نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه میتوان چنین عنوان کرد که حیطههای «نگرش اساتید نسبت به عوامل حرفهای» و «کیفیت ارتباطات میانفردی دانشجویان» بیشترین تأثیر را بر مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی–یادگیری دارند.

واژه‌های کلیدی: مشارکت، یاددهی، یادگیری، اساتید
متن کامل [PDF 332 kb]   (511 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb