دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourmohammadreza-Tajrishi M, A'shouri M, Jalil-Abkenar S S, Behpajooh A. The Effectiveness of Response Inhibitation Training on the Working Memory in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. jrehab. 2015; 15 (4) :12-21
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1484-fa.html
پورمحمدرضای‌تجریشی معصومه، عاشوری محمد، جلیل‌آبکنار سیده‌سمیه، به‌پژوه احمد. اثربخشی آموزش بازداری پاسخ بر حافظه فعال دانش‌‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی. مجله توانبخشی. 1393; 15 (4) :12-21

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1484-fa.html


1- دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، ashorimohamad@yahoo.com
چکیده:   (2575 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازداری پاسخ بر حافظه فعال دانش‌‌آموزان پسر با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی انجام شد.

روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. 40 پسر با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی 8 تا 10 ساله با روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس از مدارس شهرستان ورامین و قرچک انتخاب و به طور مساوی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی، در 10 جلسه آموزش (هفته‌ای 2 جلسه؛ هر جلسه 60 دقیقه‌) شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. دانش‌آموزان با استفاده از آزمون حافظه فعال کورنولدی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس با به کارگیری نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش بازداری پاسخ بر حافظه فعال دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی اثر مثبت و معناداری داشته است (P>0/001).

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که برنامه آموزشی بازداری پاسخ سبب بهبود حافظه فعال دانش‌آموزان پسر با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی شده است. پیشنهاد می‌شود که متخصصان با طراحی و اجرای برنامه‌ آموزشی بازداری پاسخ، حافظه فعال دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی را ارتقاء بخشند.

متن کامل [PDF 374 kb]   (1077 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb