URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1484-fa.html
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازداری پاسخ بر حافظه فعال دانشآموزان پسر با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. ۴۰ پسر با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی ۸ تا ۱۰ ساله با روش نمونهگیری در دسترس از مدارس از مدارس شهرستان ورامین و قرچک انتخاب و به طور مساوی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه ۲۰ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی، در ۱۰ جلسه آموزش (هفتهای ۲ جلسه؛ هر جلسه ۶۰ دقیقه) شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. دانشآموزان با استفاده از آزمون حافظه فعال کورنولدی مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس با به کارگیری نرمافزار SPSS نسخه ۱۶ تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش بازداری پاسخ بر حافظه فعال دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی اثر مثبت و معناداری داشته است (P<۰/۰۰۱).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود که برنامه آموزشی بازداری پاسخ سبب بهبود حافظه فعال دانشآموزان پسر با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی شده است. پیشنهاد میشود که متخصصان با طراحی و اجرای برنامه آموزشی بازداری پاسخ، حافظه فعال دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی را ارتقاء بخشند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |