جلد 14 - ویژه‌نامه: توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani F, Azari N, Kraskian-Mojembari A, Vameghi R, Shahshahani-Pour S, Sajedi F. Developing of the Persian Version of Bayley Scales of Infant and Toddlers Development Screening Test and Determine its Validity and Reliability. jrehab. 2014; 14 (S2) :18-29
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1418-fa.html
سلیمانی فرین، آذری نادیا، کراسکیان‌موجمباری آدیس، وامقی روشنک، شهشهانی‌پور سهیلا، ساجدی فیروزه. تدوین نسخه فارسی آزمون غربالگر سنجش تکامل کودکان «بِیلی» و تعیین اعتبار و روایی آن. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1392; 14 (S2) :18-29

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1418-fa.html


1- دانشيار مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
2- پزشک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، تهران، ایران. ، azarinadia@yahoo.com
3- استاديار گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، البرز، ایران
4- پزشک مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
چکیده:   (6090 مشاهده)

هدف: این مطالعه به‌منظور تدوین نسخه فارسی روا و دارای اعتبار آزمون غربالگر سنجش تکامل کودکان بیلی انجام گرفت.

روش بررسی: مراحل ترجمه، باز ترجمه، تعیین روایی صوری و محتوایی و تطبیق فرهنگی و زبانی برای پنج حیطه تکاملی آزمون به‌ترتیب انجام شد. سپس یک مطالعه پایلوت بر روی ۴۵ کودک فارسی زبان ۱ تا ۴۲ ماهه در تهران در سال ۱۳۹۱ اجرا گردید تا میزان وضوح عناوین، تطابق فرهنگی و تشخیص سوالات مبهم مشخص گردد. در ارزیابی اعتبار آزمون از سه روش برآورد همسانی درونی، بازآزمایی و اعتبار ارزیاب‌ها در ۳۴ کودک استفاده شد. سپس برای تعیین خصوصیات روان‌سنجی آزمون، تعداد ۲۶۰ کودک ۱ تا ۴۲ ماهه از مراکز سلامت و مراقبتی واقع در پنج منطقه شهر تهران، به‌صورت نمونه‌گیری مستمر انتخاب شدند و آزمون برای ایشان اجرا گردید.

یافته‌ها: در مناسب‌سازی فرهنگی و زبانی که توسط تیم تخصصی انجام شد، برخی تغییرات غیرقابل اجتناب بود. در تمامی گروه‌های سنی در حیطه‌های ارتباطی تغییراتی داده شد که به‌طور عمده منشا زبانی یا فرهنگی داشتند. ضریب همسانی درونی در خرده‌آزمون‌های شناختی، ارتباط درکی و بیانی، حرکات ظریف و درشت به‌ترتیب ۰/۹۶، ۰/۹۵، ۰/۹۵ و ۰/۹۴ به‌دست آمد و روایی سازه آزمون با روش تحلیل عاملی و مقایسه نمره‌ها در گروه‌های سنی تایید شد.

نتیجه‌گیری: نسخه فارسی آزمون غربالگر سنجش تکامل کودکان «بِیلی» دارای اعتبار و روایی است.

واژه‌های کلیدی: اعتباریابی، تکامل، غربالگری، کودک
متن کامل [PDF 780 kb]   (1715 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اعصاب اطفال
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb