URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1418-fa.html
هدف: این مطالعه بهمنظور تدوین نسخه فارسی روا و دارای اعتبار آزمون غربالگر سنجش تکامل کودکان بیلی انجام گرفت.
روش بررسی: مراحل ترجمه، باز ترجمه، تعیین روایی صوری و محتوایی و تطبیق فرهنگی و زبانی برای پنج حیطه تکاملی آزمون بهترتیب انجام شد. سپس یک مطالعه پایلوت بر روی ۴۵ کودک فارسی زبان ۱ تا ۴۲ ماهه در تهران در سال ۱۳۹۱ اجرا گردید تا میزان وضوح عناوین، تطابق فرهنگی و تشخیص سوالات مبهم مشخص گردد. در ارزیابی اعتبار آزمون از سه روش برآورد همسانی درونی، بازآزمایی و اعتبار ارزیابها در ۳۴ کودک استفاده شد. سپس برای تعیین خصوصیات روانسنجی آزمون، تعداد ۲۶۰ کودک ۱ تا ۴۲ ماهه از مراکز سلامت و مراقبتی واقع در پنج منطقه شهر تهران، بهصورت نمونهگیری مستمر انتخاب شدند و آزمون برای ایشان اجرا گردید.
یافتهها: در مناسبسازی فرهنگی و زبانی که توسط تیم تخصصی انجام شد، برخی تغییرات غیرقابل اجتناب بود. در تمامی گروههای سنی در حیطههای ارتباطی تغییراتی داده شد که بهطور عمده منشا زبانی یا فرهنگی داشتند. ضریب همسانی درونی در خردهآزمونهای شناختی، ارتباط درکی و بیانی، حرکات ظریف و درشت بهترتیب ۰/۹۶، ۰/۹۵، ۰/۹۵ و ۰/۹۴ بهدست آمد و روایی سازه آزمون با روش تحلیل عاملی و مقایسه نمرهها در گروههای سنی تایید شد.
نتیجهگیری: نسخه فارسی آزمون غربالگر سنجش تکامل کودکان «بِیلی» دارای اعتبار و روایی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |