URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1415-fa.html
هدف: اختلالات رفتاری طیف وسیعی از مشکلات دوران کودکی و نوجوانی را تشکیل میدهد که شیوع آن در مناطق مختلف ایران و جهان متفاوت است و آگاهی از آن، لازمه پیشگیری از آن و درمان و توانبخشی مبتلایان است. پژوهش حاضر به بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان دوره متوسطه استان همدان پرداخته است.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی، از نوع زمینهیابی مقطعی میباشد. جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان دوره متوسطه استان همدان در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ بود و حجم نمونه ۵۰۰ نفر دانشآموز دختر و پسر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بر اساس منطقه و جنسیت، انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه مبتنی بر تجربه آخنباخ فرمYSR استفاده شد و برای تحلیل دادهها از آزمون فریدمن و تی مستقل استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالات رفتاری در بین دانشآموزان استان همدان ۱۰ درصد است. میزان شیوع در بین دختران بیشتر از پسران بوده و بیشترین اختلال مربوط به مشکلات گوشه گیری/اضطراب و مشکلات توجه و کمترین اختلال مربوط به مشکلات و شکایات جسمانی میباشد.
نتیجهگیری: میزان شیوع اختلالات رفتاری در استان همدان مشابه با سایر پژوهشهای انجام شده بوده، اما میزان شیوع در جنسیت با سایر تحقیقات متفاوت است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |