دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayrami M, Hashemi T, Mahmoud-Alilou M, Alizadeh-Zarei M. Perceptual Organization and Central Coherence During the Visual Processing in Children with Autism: Evidence for Disrupted Functional Connectivity in Autistic Brain.. jrehab. 2014; 15 (2) :12-21
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1406-fa.html
بیرامی منصور، هاشمی تورج، محمودعلیلو مجید، علی‌زاده‌زارعی مهدی. سازمان ادراکی و انسجام مرکزی حین پردازش‌های دیداری در کودکان اُتیسم: شواهدی برای از هم گسیختگی ارتباطات کارکردی در مغز اُتیستیک . مجله توانبخشی. 1393; 15 (2) :12-21

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1406-fa.html


1- استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
2- استاديار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
3- مربی دپارتمان کاردرمانی،دانشکده توانبخشی،دانشگاه علوم پزشکی ایران،تهران، ایران. ، mehdii.alizadeh@yahoo.com
چکیده:   (5886 مشاهده)

هدف: شواهد گوناگونی، الگوی تغییر یافته کارکردهای ادراکی را در مغز افراد اُتیسم نشان داده­اند، که خود می­تواند مرتبط با و یا علت دیگر علایم تشخیصی این اختلال باشد . در مطالعه حاضر سازماندهی ادراکی دیداری در کودکان اُتیسم موردبررسی قرار گرفت.این پردزاش ­ ها نیاز به انسجام ادراکی اطلاعات و ارتباطات کارکردی بهنجار بین ساختار­های نورونی مغز دارد.

روش بررسی: 25 پسر اُتیسم با عملکرد بالا و 25 پسر بهنجار رشدی، از نظر پردازش ­ های ادراک دیداری ارزیابی گردیدند. محرک ­ های دیداری شامل تصاویر گسسته(ناکامل) و کامل واز دو نوع تصاویر اشیاء جاندار و غیرجاندار بود که در صفحه نمایشگر ارائه می­گردید و تکلیف آزمونی شامل نامگذاری سریع و دقیق تصاویر دیده شده بود. جهت مقایسه پاسخ­ها در دو گروه از آزمون t مستقل و برای بررسی تاثیر عوامل درجه تکمیل (وضوح) ونوع تصویر بر پردازش ­ های دیداری نمونه­ها از تحلیل واریانس با اندازه ­ گیری تکراری استفاده شد.

یافته‌­ها: اثر تعاملی درجه تکمیل، نوع تصویر و گروه بر پردازش ­ های دیداری نمونه­ها معنادار بود (P<0/05). همچنین کودکان اُتیسم هم در نامیدن تصاویر ناکامل ونیز بازشناسی اشیاء غیرجاندار عملکرد پایین ­ تری داشتند (P=0/000)، در حالیکه هر دو گروه در بازشناسی تصاویر کامل اشیاء جاندار و غیر جاندار یکسان بودند (P=0/597) .از سویی کلیه نمونه­های مطالعه در نامگذاری تصاویر کامل بهتر از گسسته عمل کردند (P=0/000) .

  نتیجه‌­ گیری: نقص در بازشناسی تصاویر گسسته اشیاء، بخصوص، غیرجاندار، می ­ تواند نشانگر اختلال در پردازش ­ های مرتبط با انسجام مرکزی اطلاعات دیداری در مغز کودکان اُتیسم باشد. تشخیص این تصاویر در این کودکان به طور معنادار با کودکان هنجار متفاوت بوده که­ می­تواند نشانگر اختلال در سازمان ادراکیِ دیداری و شاهدی برای از هم گسیختگی ارتباطات کارکردی بین نواحی مغز می­باشد.

متن کامل [PDF 505 kb]   (1193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانپزشکی اطفال
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb