جلد 14 - ویژه‌نامه: توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaieli E, Pourmohammadreza-Tajrishi M, Hemmati S, Biglarian A. The Efficacy of Rehearsal Strategy on Auditory Short-Term Memory of Educable 5 to 8 Years Old Children with Down Syndrome. jrehab. 2014; 14 (S2) :40-49
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1383-fa.html
اسماعیلی اسماعیل، پورمحمدرضای‌تجریشی معصومه، همتی ساحل، بیگلریان اکبر. کارآمدی راهبرد مرور ذهنی بر حافظه کوتاه‌مدت شنیداری کودکان آموزش‌پذیر ۵تا۸ سال مبتلا به نشانگان داون . فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1392; 14 (S2) :40-49

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1383-fa.html


1- کارشناس يارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
2- استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، تهران، ایران. ، mpmrtajrishi@gmail.com
3- استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
4- استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران گروه آمار زیستی
چکیده:   (4821 مشاهده)

هدف: یکی از مشکلات کودکان مبتلا‌به نشانگان داون، عملکرد ضعیف آنها در نگهداری اطلاعات و یادآوری آنها از حافظه است. تحقیق حاضر به‌منظور تعیین کارآمدی راهبرد مرور ذهنی بر حافظه کوتاه‌مدت شنیداری کودکان آموزش‌پذیر ۵ تا ۸ سال مبتلا‌به نشانگان داون انجام شد.

روش بررسی: در این پژوهش شبه‌آزمایشی، ۲۴ کودک (۱۴ پسر و ۱۰ دختر) مبتلا‌به نشانگان داون به‌روش در دسترس از کانون خیریه سندرم داون ایران انتخاب شدند و با استفاده از ماتریس‌های پیشرونده هوش ریون مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس کودکان به‌طور تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۲ نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه (هفته‌ای ۲ جلسه و هر جلسه ۳۰ دقیقه) آموزش گروهی راهبرد مرور ذهنی شرکت کردند. همه آزمودنی‌ها با استفاده از آزمون توالی حافظه شنیداری-بیانی قبل از شروع مداخله آموزشی و پس از آن مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با بهره‌گیری از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج حاکی از تحلیل کوواریانس بیانگر آن بود که راهبرد مرور ذهنی موجب افزایش فراخنای عدد، فراخنای کلمه و حافظه کوتاه‌مدت شنیداری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده‌است (P<0/01).

نتیجه‌گیری: می‌‌توان نتیجه گرفت که آموزش راهبرد مرور ذهنی به‌عنوان روش مؤثر در بهبود فراخنای عدد، فراخنای کلمه و حافظه کوتاه‌مدت شنیداری در کودکان مبتلا‌به نشانگان داون به‌شمار می‌‌رود و دربرگیرنده تلویحات کاربردی برای آموزش آنها است.

متن کامل [PDF 422 kb]   (939 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb