URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1383-fa.html
هدف: یکی از مشکلات کودکان مبتلابه نشانگان داون، عملکرد ضعیف آنها در نگهداری اطلاعات و یادآوری آنها از حافظه است. تحقیق حاضر بهمنظور تعیین کارآمدی راهبرد مرور ذهنی بر حافظه کوتاهمدت شنیداری کودکان آموزشپذیر ۵ تا ۸ سال مبتلابه نشانگان داون انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش شبهآزمایشی، ۲۴ کودک (۱۴ پسر و ۱۰ دختر) مبتلابه نشانگان داون بهروش در دسترس از کانون خیریه سندرم داون ایران انتخاب شدند و با استفاده از ماتریسهای پیشرونده هوش ریون مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس کودکان بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۲ نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه (هفتهای ۲ جلسه و هر جلسه ۳۰ دقیقه) آموزش گروهی راهبرد مرور ذهنی شرکت کردند. همه آزمودنیها با استفاده از آزمون توالی حافظه شنیداری-بیانی قبل از شروع مداخله آموزشی و پس از آن مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با بهرهگیری از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج حاکی از تحلیل کوواریانس بیانگر آن بود که راهبرد مرور ذهنی موجب افزایش فراخنای عدد، فراخنای کلمه و حافظه کوتاهمدت شنیداری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شدهاست (P<0/01).
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبرد مرور ذهنی بهعنوان روش مؤثر در بهبود فراخنای عدد، فراخنای کلمه و حافظه کوتاهمدت شنیداری در کودکان مبتلابه نشانگان داون بهشمار میرود و دربرگیرنده تلویحات کاربردی برای آموزش آنها است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |