دوره 5، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1383 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Sereshki N, Saleh-Pour Y. Peer Acceptance of Students with Hearing Disorders in Inclusive and Non-Inclusive Schools. Archives of Rehabilitation. 2004; 5 (1 and 2) :16-23
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-138-fa.html
ادیب‌سرشکی نرگس، صالح‌پور یگانه. پذیرش دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات شنیداری توسط همسالان در مدارس تلفیقی و غیرتلفیقی (عادی) . فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1383; 5 (1 و 2) :16-23

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-138-fa.html


1- کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، n.adib@uswr.ac.ir
چکیده:   (20721 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به‌منظور تعیین میزان پذیرش دانش‌آموزان مبتلا به اختلال شنیداری توسط دانش‌آموزان عادی در مدارس تلفیقی و غیرتلفیقی (عادی) انجام شده است. تحقیقات گوناگون نشان داده‌اند عامل پذیرش دانش‌آموزان استثنایی توسط دانش‌آموزان عادی در موفقیت برنامه‌های تلفیقی یا فراگیرسازی (Inclusion) مؤثر است.

روش بررسی: روش این پژوهش، زمینه‌یابی است و برای توصیف میزان پذیرش دانش‌آموزان نیمه‌شنوا از پرسشنامه (Acceptance Scale) استفاده شده است. نمونه‌های تحقیق شامل 323 دانش‌آموز عادی دختر و پسر کلاس‌های سوم، چهارم و پنجم دبستان‌های تهران بودند که همکلاسی مبتلا به اختلال شنوایی داشتند. این نمونه‌ها به‌طور تصادفی از مناطق پنج‌گانه تهران انتخاب گشتند. همچنین این پژوهش برای مقایسه، یک نمونه 65 نفری از دانش‌آموزان همین مقاطع تحصیلی را در مدارس غیرتلفیقی مورد بررسی قرار داد. برای بررسی پایایی یا اعتبار، پایایی تقسیم به نصف اسپرمن–براون +%82 به‌کار گرفته و ضریب آلفا +%77 گزارش شد. در روش آزمون مجدد در دو موقعیت به فاصله سه هفته، ضریب ثبات +%68 بود. در این تحقیق تأثیر جنسیت و نوع مدرسه (تلفیقی، غیرتلفیقی یا عادی) بر میزان پذیرش دانش‌آموزان مبتلا به اختلال شنیداری مورد بررسی قرار گرفت. 

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش در زمینه عامل جنسیت نشان داد که در مدارس تلفیقی، پذیرش دانش‌آموزان پسر بیشتر از دختران است و در مورد مقایسه میزان پذیرش در مدارس تلفیقی و غیرتلفیقی (عادی)، نتایج میزان پذیرش بالاتر در مدراس تلفیقی را نشان می‌دهند.

نتیجه‌گیری: همان‌طورکه نتایج نشان می‌دهند، دانش‌آموزان نیمه‌شنوای مدارس تلفیقی از میزان پذیرش بالاتری توسط همکلاسی‌ها برخوردارند. این برتری در مدارس تلفیقی بیانگر این واقعیت است که تجربه تماس و آشنایی با کودکی که نیازهای ویژه دارد، می‌تواند بر پذیرفته‌شدن این دانش‌آموزان توسط دانش‌آموزان عادی اثرگذار باشد. محدودیت‌های این پژوهش و کم‌بودن پژوهش‌ها در این زمینه، ضرورت پژوهش‌های بیشتر به‌ویژه در زمینه مداخلات مناسب برای افزایش پذیرش را آشکار می‌سازد.

متن کامل [PDF 3470 kb]   (1020 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۶/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb