دوره 15، شماره 3 - ( پاييز 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salamati A, Hosseini S A, Haghgou H. Effectiveness of Vestibular Stimulation on Visual Attention in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. jrehab 2014; 15 (3) :18-25
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1333-fa.html
سلامتی آذین، حسینی سیدعلی، حقگو حجت‌الله. بررسی اثربخشی تحریکات وستیبولار بر توجه دیداری کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی. مجله توانبخشی. 1393; 15 (3) :18-25

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1333-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز-دانشکده توانبخشی، تبریز، ایران. ، salamat.ot@gmail.com
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (17404 مشاهده)

هدف: پردازش نامناسب اطلاعات حسی بویژه حس وستیبولار در کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) باعث بروز رفتارهایی همچون بی توجهی و بیش فعالی در آنها میشود. در این تحقیق، تاثیر تحریکات تعادلی بر توجه دیداری کودکان ADHD7 تا 12 ساله با استفاده از ابزار IVA-PLUS-CPT (Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test) ،مورد مطالعه قرار گرفت. هدف تعیین تاثیر تحریکات وستیبولار بر توجه و اختصاصاً توجه بینایی میباشد،تا با معرفی نتایج و نحوه اثربخشی این تحریکات که به شیوه رایج مورد استفاده توسط کاردرمانان، طراحی شده است، بتوانیم مسیر روشنی را در کاربرد تحریکات وستیبولار در کاردرمانی کودکان ADHD نمایان کنیم.

روش‌ بررسی: تعداد 30 کودک دارای تشخیص ADHD در دامنه سنی 7 تا 12 سال با غلبه دست راست و بهره هوشی نرمال (آزمون وکسلر) پس از کسب رضایت و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. هردو گروه، بمدت 10 جلسه، بصورت هفته ای دو بار به مدت 5 هفته در فعالیت های معمول کاردرمانی شرکت نمودند با این تفاوت که گروه مداخله تحریکات وستیبولار را نیز در زمان جلسات کاردرمانی طبق پروتکل تعیین شده، دریافت نموند. قبل و بعد از مداخله از تمامی شرکت کنندگان آزمون (IVA –PLUS-CPT) گرفته شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار16 SPSS تجزیه و تحلیل شده و تغییرات پس آزمون و پیش آزمون بین دو گروه نیز با آزمون t مستقل مقایسه شد.

یافته‌ها: تحریکات تعادلی منجر به تفاوت معنادار در متغیرهای توجه، توجه دیداری ، شد(P<0/05) ولی در ارتباط با متغیر کنترل تکانه دیداری تفاوت دو گروه معنادار نبود (P>0/05).

نتیجه‌گیری: استفاده از تحریکات وستیبولار منجر به افزایش توجه دیداری کودکان ADHD میشود و لذا میتواند به عنوان تکنیک درمانی در درمان این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

متن کامل [PDF 364 kb]   (2742 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: 1392/5/9 | پذیرش: 1393/6/14 | انتشار: 1393/7/1
* نشانی نویسنده مسئول: تبریز-توانیر شمالی-نرسیده به فلکه گلپارک-دانشکده توانبخشی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb