دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasem-Pour L, Hosseini F S, Mohammad-Zadeh H. Does Sensory–Motor Integration ExercisesEffect on Static And Dynamic Balance in Children with Trainable Mental Retardation?. Archives of Rehabilitation. 2015; 16 (1) :26-35
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1316-fa.html
قاسم‌پور لطیفه، حسینی فاطمه‌سادات، محمدزاده حسن. آیا تمرینات یکپارچگی حسّی-حرکتی بر تعادل ایستا و پویای کودکان کم‌توان ذهنی تربیت‌پذیر تأثیر دارد؟. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1394; 16 (1) :26-35

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1316-fa.html


1- دانشجوی دکترای رفتار حرکتی دانشکده تربيت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اروميه دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایران. ، ghasempourlatifeh@yahoo.com
2- استاديار دانشگاه ارومیه
3- دانشيار دانشگاه ارومیه
چکیده:   (1723 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات یکپارچگی حسّی-حرکتی بر تعادل ایستا و پویای کودکان کم‌توان ذهنی تربیت‌پذیر بود.

روش‌ بررسی: در این مطالعه نیمه‌تجربی، به روش نمونه‌گیری هدفمند 40 نمونه از مرکز توان‌بخشی و آموزشی گل‌های بهشت شهر ارومیه با میانگین سنی 2/81±8/48 سال و ضریب هوشی 6/81±30/62 موردمطالعه قرار گرفتند. از همه کودکان پیش‌آزمون گرفته شد. سپس نمونه‌ها براساس دو فاکتور ضریب هوشی و نمرات پیش‌آزمون به دو گروه هم‌تراز (همگن) تقسیم و به‌طورتصادفی تحت‌عنوان گروه‌های آزمایش و کنترل در نظر گرفته شدند. هر گروه شامل 10 دختر و 10 پسر بود. برای ارزیابی بخش‌های مربوط به تعادل از آزمون تبحّر حرکتی برینینکس ازرتسکی استفاده شد. گروه آزمایش در طی 50 جلسه، هر جلسه 45 دقیقه و 6 بار در هفته تحریکات حسّی را تجربه و تمرینات بدنی را اجرا کردند. گروه کنترل از برنامه‌های آموزشی کلاس استفاده نمودند.

یافته‌ها: پس از 50 جلسه از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پس‌آزمون به‌عمل آمد و داده‌ها به‌وسیله آزمون مان‌ یو‌ ویتنی تجزیه و تحلیل و تفاوت معناداری در نمرات پس آزمون بین گروه‌های آزمایش و کنترل مشاهده شد (P<0/05).

نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی تعادل پویا و ایستا را بهبود می‌بخشد.

متن کامل [PDF 468 kb]   (900 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb