دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A'shouri M, Jalil-Abkenar S S, Pourmohammadreza-Tajrishi M. Investigation of the Effectiveness of Emotional Intelligence Training on the Self-esteem and Mental Health in Boy Deaf Students. Archives of Rehabilitation. 2014; 15 (1) :3-12
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1311-fa.html
عاشوری محمد، جلیل‌آبکنار سیده‌سمیه، پورمحمدرضای‌تجریشی معصومه. بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر حرمت خود دانش‌‌آموزان پسر ناشنوا*. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1393; 15 (1) :3-12

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1311-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
2- کارشناسی ارشد دانشکاه علوم بهزیستی
3- استاديار مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشکاه علوم بهزیستی، تهران، ایران. ، mpmrtajrishi@gmail.com
چکیده:   (3758 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر حرمت خود دانش‌آموزان ناشنوای شهرستان‌های تهران بود.

روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان پسر ناشنوای دوم راهنمایی شهرستان‌های تهران تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنی‌ها از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای استفاده شد، به طوری که در این پژوهش 40 دانش‌آموز شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل). گروه آزمایشی، آموزش هوش هیجانی را در 12 جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش آزمون هوشی وکسلر کودکان و پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت بود. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات حرمت خود در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (P<0/05). همچنین میانگین نمرات گروه آزمایش در خرده مقیاس‌های حرمت خود خویشتن، حرمت خود اجتماعی، حرمت خود خانواده و حرمت خود تحصیلی به طور معناداری افزایش یافت (P<0/05).

نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی هوش هیجانی باعث بهبود حرمت خود، حرمت خود خویشتن، حرمت خود اجتماعی، حرمت خود خانواده و حرمت خود تحصیلی دانش‌آموزان ناشنوا شد. بنابراین برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش هوش هیجانی به این دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد.

متن کامل [PDF 498 kb]   (925 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb