URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1311-fa.html
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر حرمت خود دانشآموزان ناشنوای شهرستانهای تهران بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پسر ناشنوای دوم راهنمایی شهرستانهای تهران تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد، به طوری که در این پژوهش 40 دانشآموز شرکت داشتند. آزمودنیها به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل). گروه آزمایشی، آموزش هوش هیجانی را در 12 جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش آزمون هوشی وکسلر کودکان و پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت بود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات حرمت خود در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (P<0/001). همچنین میانگین نمرات گروه آزمایش در خرده مقیاسهای حرمت خود خویشتن، حرمت خود اجتماعی، حرمت خود خانواده و حرمت خود تحصیلی به طور معناداری افزایش یافت (P<0/001).
نتیجهگیری: برنامه آموزشی هوش هیجانی باعث بهبود حرمت خود، حرمت خود خویشتن، حرمت خود اجتماعی، حرمت خود خانواده و حرمت خود تحصیلی دانشآموزان ناشنوا شد. بنابراین برنامهریزی برای ارائه آموزش هوش هیجانی به این دانشآموزان اهمیت ویژهای دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |