دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi A, Momeni M, Sohrabi M. The Effect of Sport Activities on Perceptual-motor Skills among Obese Children with Down Syndrome. jrehab. 2015; 16 (2) :168-175
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1295-fa.html
قاسمی عبدالله، مومنی مریم، سهرابی مهدی. تأثیر فعالیت‌های ورزشی بر مهارت‌های ادراکی-حرکتی کودکان سندرم داون چاق. مجله توانبخشی. 1394; 16 (2) :168-175

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1295-fa.html


1- استاديار دانشگاه آزاد اسلالامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، a_gh_m2003@yahoo.com
2- دانشجوی دکتری دانشگاه علوم بهزیستی
3- استاديار دانشگاه فردوسی
چکیده:   (3024 مشاهده)

هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی اثر هشت هفته تمرینات ورزشی منتخب بر مهارتهای ادراکی- حرکتی در دختران چاق هفت تا سیزده ساله سالم و سندرم داون بود.

روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل، 22 کودک چاق سندرم داون و 22 کودک چاق غیر سندرم داون که به صورت نمونه­ گیری در دسترس هدفمند انتخاب شده بودند به مدت 24 جلسه تمرینی در تمرینات منتخب ورزشی هدفمند شرکت کردند. همگی آزمودنی­ها، قبل و بعد از تمرینات، فرم کوتاه آزمون ادراکی-حرکتی برونینکز-ازرتسکی را انجام دادند.

یافته­‌ها: نتایج نشان داد که هر دو گروه در مهارت­های حرکتی درشت پیشرفت معنی­داری (P<0/05) داشتند، اما در مهارت­های حرکتی ظریف این پیشرفت­ها معنی­دار نبودند. همچنین مقایسه میزان پیشرفت دو گروه نشان داد که کودکان سندرم داون چاق در هر دو گروه مهارت­های حرکتی درشت و ظریف به طور معنی­داری (P<0/05) پیشرفت بیشتری نسبت به کودکان غیر سندرم داون داشته­اند.

نتیجه ­گیری: علی­رغم محدودیت­های فراوان ژنتیکی و محیطی اثر­گذار بر کودکان سندرم داون چاق، تمرینات ورزشی هدفمند مبتنی بر بازی و تفریح می تواند محدودیت­های ادراکی- حرکتی آنان را تا حد زیادی بهبود بخشد. لزوم تمرینات ادراکی- حرکتی زود هنگام در این کودکان بیشتر به چشم می­خورد.

متن کامل [PDF 416 kb]   (1636 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb