URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1295-fa.html
هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی اثر هشت هفته تمرینات ورزشی منتخب بر مهارتهای ادراکی- حرکتی در دختران چاق هفت تا سیزده ساله سالم و سندرم داون بود.
روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل، 22 کودک چاق سندرم داون و 22 کودک چاق غیر سندرم داون که به صورت نمونه گیری در دسترس هدفمند انتخاب شده بودند به مدت 24 جلسه تمرینی در تمرینات منتخب ورزشی هدفمند شرکت کردند. همگی آزمودنیها، قبل و بعد از تمرینات، فرم کوتاه آزمون ادراکی-حرکتی برونینکز-ازرتسکی را انجام دادند.
یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو گروه در مهارتهای حرکتی درشت پیشرفت معنیداری (P<0/05) داشتند، اما در مهارتهای حرکتی ظریف این پیشرفتها معنیدار نبودند. همچنین مقایسه میزان پیشرفت دو گروه نشان داد که کودکان سندرم داون چاق در هر دو گروه مهارتهای حرکتی درشت و ظریف به طور معنیداری (P<0/05) پیشرفت بیشتری نسبت به کودکان غیر سندرم داون داشتهاند.
نتیجه گیری: علیرغم محدودیتهای فراوان ژنتیکی و محیطی اثرگذار بر کودکان سندرم داون چاق، تمرینات ورزشی هدفمند مبتنی بر بازی و تفریح می تواند محدودیتهای ادراکی- حرکتی آنان را تا حد زیادی بهبود بخشد. لزوم تمرینات ادراکی- حرکتی زود هنگام در این کودکان بیشتر به چشم میخورد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |