دوره 14، شماره 3 - ( پاييز 1392 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltan-Parast S, Ja'fari Z. Validity and Reliability of the Rey Auditory Verbal Learning Test in Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder. Archives of Rehabilitation. 2013; 14 (3) :65-72
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1278-fa.html
سلطان‌پرست ساناز، جعفری زهرا. بررسی روایی و پایایی آزمون یادگیری شنوایی–کلامی ری در کودکان دچار اختلال بیش فعالی نقص توجهی. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1392; 14 (3) :65-72

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1278-fa.html


1- کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- دانشيار دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، z_jafari@tums.ac.ir
چکیده:   (5318 مشاهده)

هدف: افزایش ضرورت ارزیابی حافظه در کار بالینی در ایران و همچنین عدم دسترسی به یک تکلیف جامع و استانداردسازی شده بر اساس فرهنگ و زبان فارسی در جمعیت کودکان، کاربرد نسخه فارسی مقیاس عصب روان شناختی رایج را برای ارزیابی حافظه و یادگیری کلامی، یعنی آزمون حافظه شنوایی کلامی ری، در این گروه ایجاب می کند. به همین علت، هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی آزمون حافظه شنوایی-کلامی ری در کودکان فارسی زبان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بود.

روش بررسی: مطالعه حاضر روی 46 کودک هنجار و 37 کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه راست دست در محدوده سنی 7 تا 11 سال از دو جنس با شنوایی هنجار، با تکمیل نسخه فارسی آزمون حافظه شنوایی- کلامی ری و آزمون ظرفیت توجه شنوایی پیوسته انجام شد.

یافته‌ها: در تعیین روایی همگرا، بین نتایج آزمون ری در سه مرحله میانگین، یادآوری بلافاصله، یادآوری تاخیری و شاخص امتیاز کل (تعداد کل خطاها) آزمون ظرفیت توجه شنوایی پیوسته همبستگی منفی معناداری دیده شد (r=-0/536, P=0/001). بررسی روایی تفکیکی با مقایسه امتیازات آزمون بین دو گروه کودکان هنجار و کودکان دچار اختلال نقص توجه بیش فعالی، تفاوت معنادار یافته های آن ها را در کلیه مراحل آزمون نشان داد (0/001>P). همچنین بررسی پایایی آزمون با اجرای نسخه دوم آزمون روی 23 کودک هنجار، همبستگی بالایی بین نتایج دو نسخه آزمون نشان داد.

نتیجه‌گیری: نسخه فارسی آزمون حافظه شنوایی- کلامی ری از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و می توان از آن برای بررسی نقص حافظه شنوایی-کلامی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجهی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 546 kb]   (701 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۲/۱/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۳/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb