دوره 14، شماره 3 - ( پاييز 1392 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalil-Abkenar S S, A'shouri M, Afrouz G A. The Effect of Social Behaviors Training on Improvement of the Social Skills of Adolescents with Intellectual Disability. Archives of Rehabilitation. 2013; 14 (3) :31-40
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1263-fa.html
جلیل‌آبکنار سیده‌سمیه، عاشوری محمد، افروز غلام‌علی. اثربخشی آموزش رفتارهای اجتماعی بر بهبود مهارت‌های اجتماعی نوجوانان کم‌توان ذهنی. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1392; 14 (3) :31-40

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1263-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکاه علوم بهزیستی
2- دانشجوی دکتری دانشگاه تهران،تهران، ایران. ، ashorimohamad@yahoo.com
3- استاد دانشگاه تهران
چکیده:   (11112 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی آموزش رفتارهای اجتماعی بر بهبود مهارت‌های اجتماعی نوجوانان دختر کم‌توان ذهنی ۱۴‌تا‌۱۸ساله در استان مازندران است.

روش بررسی: در مطالعۀ شبه‌آزمایشی حاضر با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون، با گروه کنترل و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی‌خوشه‌ای و چندمرحله‌ای، چهل نوجوان دختر کم‌توان ذهنی ۱۴تا۱۸ساله، انتخاب و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند، به‌طوری‌که هر گروه بیست نفر بود. به اعضای گروه‌ آزمایش، رفتارهای اجتماعی در هشت جلسۀ نود‌دقیقه‌ای در یک‌ماه، آموزش داده شد؛ ولی به گروه کنترل آموزشی داده نشد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، آزمون هوشی ریون و مقیاس مهارت‌های اجتماعی ماتسون بود. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند‌متغیری تحلیل شدند.

 یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میانگین نمره‌های مهارت‌های اجتماعی گروه آزمایش به‌طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (۰/۰۵>P). همچنین، میانگین نمره‌ها در همۀ خرده‌مقیاس‌های مهارت‌های اجتماعی، شامل مهارت‌های اجتماعی مناسب، رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و تکانشی، برتری‌طلبی و اطمینان زیاد به‌خود، رابطه با همسالان، در مرحلۀ پس‌‌آزمون، در گروه آزمایش به‌طور معناداری افزایش یافته بود (۰/۰۵>P).

 نتیجه‌گیری: برنامۀ آموزشی رفتار اجتماعی، باعث بهبود مهارت اجتماعی در نوجوانان کم‌توان ذهنی شد؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای آموزش رفتار اجتماعی به این نوجوانان اهمیت ویژه‌ای دارد.

متن کامل [PDF 843 kb]   (2033 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۳/۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb