URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-126-fa.html
هدف: اختلالات رفتاری طیف وسیعی از مشکلات دوران کودکی را تشکیل میدهد که شیوع آن در مناطق مختلف ایران و جهان دارای نوسانات بسیاری است. پژوهش حاضر به بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان دوره ابتدایی استان ایلام می پردازد.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و مقطعی است که جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان مدارس ابتدایی استان ایلام در سال تحصیلی 84-1383 تشکیل می دادند. حجم نمونه پژوهش حاضر 1546 دانشآموز بود که با استفاده از فرمول حجم نمونه و براساس شیوه نمونهگیری طبقهای برحسب جنسیت، منطقه و محل زندگی و پایه تحصیلی و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. از پرسشنامه راتر فرم معلم به عنوان ابزار غربالگری و فرم مصاحبه تشخیصی روانپزشکی برای دانشآموزانی که در آزمون راتر نمره بالاتر از نقطه برش داشتند، جهت تأیید تشخیص استفاده گردید. برای تحلیل دادهها آزمون خی دو مورد استفاده قرار گرفت
یافتهها: نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان دوره ابتدایی استان ایلام 2/10 درصد میباشد. میزان شیوع در پسران بیشتر از دختران، در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی و در پایه تحصیلی سوم بیشتر از سایر پایههای تحصیلی است. همچنین نتایج میزان شیوع برحسب زیرگروههای طبقات تشخیصی اختلالات رفتاری آزمون راتر نشان داد که اختلال ناسازگاری اجتماعی بیشترین و اختلال رفتارهای ضداجتماعی کمترین میزان شیوع را داشتند و در بین عوامل جمعیتشناختی، تحصیلات والدین، طلاق والدین و سابقه بیماری روانی در خانواده با بروز اختلالات رفتاری در کودکان رابطه معناداری داشتند (P>0/05).
نتیجهگیری: میزان شیوع اختلالات رفتاری در استان ایلام در مقایسه با سایر پژوهشهای انجام گرفته در داخل و خارج از کشور در دامنه متوسط قرار دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |