دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kavari S H, Yousefi R, Hosseini S M A, Makarem A, Farzi M. Organizational Learning Capability Assessment and It’s Barriers and Facilitators View Point of Staff in Rehabilitation Centers in Tehran 2012. Archives of Rehabilitation. 2014; 15 (1) :13-20
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1239-fa.html
کواری سیدحبیب‌الله، یوسفی رضا، حسینی محمدعلی، مکارم اصغر، فرضی مرجان. بررسی قابلیت یادگیری سازمانی و موانع و تسهیل کننده های آن از دیدگاه کارکنان مراکز توانبخشی بهزیستی شهر تهران در سال 1391. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1393; 15 (1) :13-20

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1239-fa.html


1- استاديار دپارتمان مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، kavarih@gmail.com
2- دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (4507 مشاهده)

مقدمه: هدف از انجام این پژوهش تعیین قابلیت یادگیری سازمانی و موانع و تسهیل کننده های آن از دیدگاه کارکنان مراکز توانبخشی بهزیستی شهر تهران در سال 1391بود.

روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است که به روش مقطعی اجرا شده است. جامعه آماری شامل کارمندان شاغل در مراکز توان بخشی سازمان بهزیستی شهر تهران در سال 1391 بود. به روش نمونه گیری تصادفی ساده از مراکز با حجم نمونه 278 نفر محاسبه شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته یادگیری سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته موانع یادگیری و پرسشنامه محقق ساخته تسهیل کننده های یادگیری سازمانی استفاده شد.

یافته‌ها: یافته ها حاکی از بالا بودن قابلیت یادگیری سازمان در کارکنان مراکز توانبخشی بودند (SD=41/5 ,M=2/156) علاوه بر این بین موانع یادگیری سازمانی و قابلیت یادگیری سازمانی رابطه معکوس و معنی داری نیز وجود داشت (P&le0.01، ضریب گاما=6/0-) ولی بین تسهیل کننده های یادگیری سازمانی و قابلیت یادگیری سازمانی رابطه معناداری یافت نگردید (P>0/05، ضریب گاما=16/0-)

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از قابلیت بالای یادگیری سازمانی در کارکنان مراکز توانبخشی بهزیستی شهر تهران می باشند. از آنجا که تحقیق نشان داد مهمترین مانع یادگیری سازمانی فشار کاری روزانه کارکنان و مهمترین تسهیل کننده یادگیری سازمانی شناخت نقاط قوت و ضعف کارکنان در یادگیری در بین کارکنان مراکز توانبخشی است، لذا به منظور ارتقا بهره وری سازمانی توجه کافی به این موانع و برنامه ریزی جهت حذف یا کاهش موانع یادگیری سازمانی و افزایش تسهیل کننده های یادگیری سازمانی کارکنان مراکز توانبخشی پیشنهاد می شود.

متن کامل [PDF 385 kb]   (781 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb