دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1391 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A'shouri M, Jalilabkenar S S, Hasan-Zadeh S, Pourmohammadreza-Tajrishi M. Effectiveness of Life Skill Instruction on the Mental Health of Hearing Loss Students. jrehab. 2013; 13 (4) :48-57
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1226-fa.html
عاشوری محمد، جلیل‌آبکنار سیده‌سمیه، حسن‌زاده سعید، پورمحمدرضای‌تجریشی معصومه. اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر سلامت روان دانش‌آموزان کم شنوا. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1391; 13 (4) :48-57

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1226-fa.html


1- دانشجوی دکترای روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنايی دانشگاه تهران
2- دانشجوی کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنايی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، haneye_00@yahoo.com
3- دکترای روان‌شناسی، دانشيار دانشگاه تهران
4- دکترای روان‌شناسی، استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (12822 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر سلامت روان دانش‌آموزان کم‌شنوای شهرستان‌های تهران بود.

روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان کم‌شنوای دوم و سوم متوسطه شهرستان‌های تهران تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنی‌ها از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد، به طوری که در این پژوهش ۴۰ دانش‌آموز شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به صورت تصادفی به دو گروه ۲۰ نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل). گروه آزمایشی، آموزش مهارت‌های زندگی را در ۹ جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش آزمون هوشی وکسلر بزرگسالان و پرسش‌نامه سلامت عمومی بود. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات سلامت روان گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (۰/۰۵>P). هم‌چنین نمرات سلامت روان گروه آزمایش در خرده‌مقیاس‌های علایم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی معنادار بود (۰/۰۵>P).

نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی مهارت زندگی باعث بهبود سلامت روان دانش‌آموزان کم‌شنوا شد و علایم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی آنان را کاهش داد. بنابراین برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش مهارت زندگی به این دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد.

واژه‌های کلیدی: مهارت زندگی، سلامت روان، کم‌شنوا
متن کامل [PDF 487 kb]   (1240 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۱/۹/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb