دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Doustian Y, Bahmani B, A'zami Y, Godini A A. The Relationship between Aggression and Impulsiveness with Susceptibility for Addiction in Male Student. Archives of Rehabilitation. 2013; 14 (2) :102-109
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1220-fa.html
دوستیان یونس، بهمنی بهمن، اعظمی یوسف، گودینی علی‌اکبر. بررسی رابطۀپرخاشگری و تکانشگری با آمادگی به اعتیاد، در دانشجویان پسر. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1392; 14 (2) :102-109

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1220-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره توانبخشی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، Dostian2438@yahoo.com
2- دکترای مشاوره، استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
4- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره شغلی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (11467 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر،با هدف بررسی رابطۀ پرخاشگری و تکانشگری با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبایی انجام شده است.

روش بررسی: روش استفاده‌شده در این پژوهش،از نوع مقطعی‌تحلیلی بود. دراین مطالعه،۱۷۰ نفرازدانشجویان پسر در مقطع کارشناسی دانشگاه علامه‌طباطبایی که با روش نمونه‌گیری دومرحله‌ای‌ تصادفی انتخاب شده بودند، تحت‌مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش متغیرها، از پرسش‌نامۀ پرخاشگری اهواز، مقیاس تکانشگری بارات (BIS) و مقیاس آمادگی به اعتیاد وید و بوچر استفاده شد. برای تحلیل یافته‌ها از ضریب هم‌بستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که متغیرهای پرخاشگری و تکانشگری به‌طور معناداری توانایی پیش‌بینی آمادگی به اعتیاد را دارند (۰/۰۰۱>P). همچنین، برمبنای ضریب تعیین متغیرهای پرخاشگری و تکانشگری باهم ۴۹ درصد از پراکنش متغیر آمادگی به اعتیاد را پیش‌بینی کردند.

نتیجه‌گیری: باتوجه‌به اینکه متغیرهای پرخاشگری و تکانشگری، اعتیادپذیری را در دانشجویان به‌خوبی پیش‌بینی می‌کنند، مراکز مشاورۀ دانشگاه‌ها می‌توانند با برگزاری کارگاه‌هایی، شیوه‌های مهار این متغیرها را در موقعیت‌های مختلف به دانشجویان آموزش دهند و ازاین‌طریق، از گرایش آن‌ها به‌مصرف مواد پیشگیری کنند.

متن کامل [PDF 486 kb]   (1246 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: ۱۳۹۱/۹/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb