URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1209-fa.html
هدف: بررسی یادگیری حرکتی صریح در بیماران مبتلا به MS از نوعِ Relapse-remission و مقایسۀ آن با افراد سالم، هدف این تحقیق است.
روش بررسی: برای بررسی یادگیری حرکتی صریح، از وظیفهای حرکتی استفاده شد که با استفاده از نرمافزار اجرا میشد. ۱۵بیمار مبتلا به RRMS و ۱۵فرد سالم که با گروه بیمار همسان شده بودند، در این تحقیق شرکت کردند. وظیفۀ حرکتی بدینصورت بود که ۴ مربع با رنگهای مختلف روی صفحۀ نمایش رایانه ظاهر میشد و داوطلب میبایست بهمحض مشاهدۀ هر مربع، کلید مربوطبه آن را فشار میدادو ۴۸ ساعت بعد،از افراد آزمون یادآوری گرفته میشد.آزمون روز اول، شامل ۸ بلوک و آزمون یادآوری شامل ۲ بلوک منظم بود. قبل از آزمون، توضیحات لازم درخصوص الگوی بلوکها به فرد داده میشد. زمان اجرای آزمایش، بلوکهای تحقیق بهعنوان متغیر وابسته اندازهگیری شده و با استفاده از آزمونهای K-S وتی زوجشده وتیمستقل تحلیل شدند.
یافتهها: انجام بلوکهای تحقیق در بیماران بهصورت معنیداری کندتر از افراد سالم بود (۰/۰۵>P). اختلاف زمانی بلوک دهم درمقایسهبابلوک اول در هر دو گروه معنیدار بود (۰/۰۵>P) و یادگیری حرکتی صریح در افراد سالم بیشتر از افراد بیمار بود (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: اگرچه گروه بیمار وظیفۀ حرکتی را کندتر از گروه سالم انجام دادند، یادگیری حرکتی صریح در این گروه نیز وجود داشت؛اما میزان یادگیری حرکتی صریح دربیماران،درمقایسهبا گروه سالمِ همسان خود کمتر بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |