URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1163-fa.html
هدف: این مطالعه با هدف تعیین سطح مهارتهای تکامل فردیاجتماعی کودکان ۴-۱ سالهای طرحریزی شده است که از بدو تولد به فنیلکتونوری تحت رژیمدرمانی مبتلا بودهاند.
روش بررسی: این مطالعه به روش مقطعیتحلیلی دربارۀ ۴۰ کودک ۱ تا ۴ساله انجام شد. انتخاب این کودکان، براساس فهرست بیماران کلینیک فنیلکتونوری بود که از بدو تولد، غربالگری شده و تحت درمان قرار گرفته بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ دموگرافیک و پرسشنامۀ ASQ و ارزیابی بالینی توسط متخصص کودکان بود. ۴۰ کودک نیز بهعنوان گروه کنترل، بهطور تصادفی از مهدکودکهای تهران انتخاب شده و پرسشنامههای یادشده برای آنها تکمیل شد. تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS، نسخۀ ۱۹ انجام شد.
یافتهها: متوسط سن کودکان ۳۰/۷ (± ۱۰/۵) ماه در گروه کنترل و ۲۷/۷ (± ۱۱/۰) ماه در گروه مورد بود. بین دو گروه، ازنظر نحوۀ زایمان، دور سر، قد و وزن فعلی و وزن بدو تولد رابطۀ معناداری وجود نداشت؛ اما ازنظر تکامل مهارتهای فردیاجتماعی، اختلاف معناداری وجود داشت (۰/۰۰۱>P).
نتیجهگیری: براساس نتایج این مطالعه، سطح تکامل فردیاجتماعی در کودکان درمانشده با رژیمدرمانی از بدو تولد، کمتر از کودکان عادی است؛ لذا تشخیص و مداخلۀ زودرس برای همۀ کودکان درمانشده با رژیمدرمانی، از بدو تولد و در سنین کم توصیه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |