URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1155-fa.html
هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش اصول ارگونومی بر اختلالات اسکلتی و عضلانی کاربران رایانه بهزیستی شهرستان رشت در سال ۹۰انجام شده است.
روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی ۲۸۳ کاربر رایانه زن که دارای اختلالات اسکلتی و عضلانی بودند به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش (۲۳ نفر) و کنترل (۲۳ نفر (قرار گرفتند. سپس برای گروه آزمایش به مدت سه ماه آموزشهای نظری و عملی و مداخلات ارگونومی اجرا گردید.دادهها با استفاده از پرسشنامه نقشه بدن جمعآوری ونتایج باآزمون کولموگروف-اسمیرنوف و آزمون کوواریانس تحلیل شد.
یافتهها: بیشترین شیوع میزان اختلالات اسکلتی-عضلانی در جامعه مورد نظر به ترتیب در زانوی راست (۲۷/۹۱ درصد)، گردن (۲۷/۲۰ درصد)، کمر و شانه راست (۲۶/۱۴ درصد)، زانوی چپ (۲۵/۷۹ درصد) و پشت (۲۳/۶۷ درصد) مشاهده شد. یافتههای پژوهش بیانگر این است که پیشفرض همگنی شیبها و همگنی واریانسها تایید میگردد. آموزشهای ارگونومیک منجر به کاهش معنادار اختلالات اسکلتی و عضلانی کاربران رایانه شد.
نتیجهگیری:براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش و آگاه کردن کاربران رایانه از اصول ارگونومیک کار با رایانه و انجام مداخلات ارگونومیک جهت تصحیح نامناسب پوسچر،کاهش زمان کار، استفاده از تکیهگاه بازو و تکیهگاه پا و انجام تمرینات کششی و تنظیم ایستگاه کاری نقش موثری در کاهش اختلالات اسکلتی و عضلانی کاربران رایانه خواهد داشت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |