جلد 13 - ویژه‌نامه: توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jekan M, Hoseini S A, Mohammadi M R, Salehi M. The Effects of Ball Skills Training on Adaptive Behaviors of Children with Hgh Functioning Autism. Archives of Rehabilitation. 2013; 13 :136-144
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1139-fa.html
ژکان محسن، حسینی سیدعلی، محمدی محمدرضا، صالحی مسعود. بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های تمرین توپ بر رفتار تطابقی کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1391; 13 () :136-144

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1139-fa.html


1- کارشناس ارشد کاردرمانی کارشناس ارشد کاردرمانی
2- دکترای کاردرمانی، مرکز تحقيقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشيار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ، alihosse@gmail.com
3- فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، استاد مرکز تحقيقات روانشناسی و روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
4- دکترای آمار زيستی، استاديار دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
چکیده:   (6733 مشاهده)

هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های تمرین توپ بر رفتار تطابقی کودکان 4 تا 7 ساله مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا می باشد.

روش بررسی: 14 کودک (12پسر و 2 دختر) با میانگین سنی 43/7±3/64 ماه در این مطالعه شرکت داشتند. از کلیه شرکت کنندگان در سه مرحله آزمون های رفتار تطابقی واینلند و ارزیابی درمان اوتیسم بعمل آمد. این پژوهش در دو فاز طراحی گردید. در فاز اول بعد از ارزیابی آغازین شرکت کنندگان به درمان رایج خود ادامه دادند. بعد از مدت 1 ماه ارزیابی اولیه انجام گردید. فاز دوم بلافاصله با شروع مداخلات درمانی (هفته ایی 3 جلسه 45 دقیقه ایی و مجموعا 10 جلسه در یک ماه) آغاز گردید. بعد از اتمام جلسات درمانی ارزیابی ثانویه انجام شد. در فاز دوم شرکت کنندگان به درمان رایج ادامه دادند.

یافته‌ها: بررسی تفاضل میانگین نمرات آزمون ارزیابی درمان اوتیسم به روش مقایسات بن فرونی نشان داد که تغییرات حاصل در هر دو فاز پژوهش اثر آماری معناداری بر روی برخی داده ها داشتند. البته افزایش قابل ملاحظه ایی در میانگین نمرات بعد از انجام مداخله و در فاز دوم مشاهده شد. در خرده آزمون های ارتباط کلامی، اجتماعی شدن و فعالیت های زندگی روزمره آزمون واینلند، فاز اول درمان تاثیر آماری معناداری روی داده ها نداشتند در حالی که در فاز دوم در متغیر های اجتماعی شدن (P<0/001) و فعالیت های زندگی روزمره (P<0/01) تاثیر آماری معناداری مشاهده گردید.

نتیجه‌گیری: یافته های حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که آموزش مهارت های تمرین با توپ همزمان با دریافت درمان رایج می تواند به بهبود رفتار تطابقی کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا کمک کرده و همچنین از شدت علایم اختلال اوتیسم بکاهد.

متن کامل [PDF 719 kb]   (1398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb