جلد 13 - ویژه‌نامه: توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri-Mousavi M, Hatami-Zadeh N, Malayeri S. The topic of Discharge from Auditory Training Service: The Audiologists’ Perspective. Archives of Rehabilitation. 2013; 13 :94-103
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1135-fa.html
باقری‌موسوی مینا، حاتمی‌زاده نیکتا، ملایری سعید. پدیده ترخیص کودکان کم‌شنوا از خدمت تربیت‌شنوایی از دیدگاه شنوایی‌شناسان. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1391; 13 () :94-103

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1135-fa.html


1- کارشناس‌ارشد مديريت توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران،
2- 2- بورد تخصصی اطفال، MPH؛ مرکز تحقيقات توانبخشی اعصاب اطفال، گروه آموزشی مديريت توانبخشی، دانشيار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران،ایران. ، nikta_h@yahoo.com
3- کانديدای دکترای شنوايی‌شناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران،
چکیده:   (10109 مشاهده)

هدف: بسیاری از کودکان کم‌شنوا پس از تشخیص، برای دریافت خدمت تربیت‌ شنیداری ارجاع می‌شوند. هدف پژوهش آن بود که پدیده ترخیص از خدمات تربیت‌ شنیداری کودکان کم‌شنوا مورد کنکاش و شناسایی قرار دهد.

روش بررسی: در این پژوهش کیفی که در تهران انجام شد، برای جمع‌آوری داده‌ها از شیوه مصاحبه عمیق نیمه‌ساختار یافته با شنوایی‌شناسان باتجربه استفاده شد. برای دست‌یابی به شنوایی‌شناسان با تجربه در ارائه خدمت توانبخشی تربیت ‌شنوایی به کودکان کم‌شنوا ترکیبی از شیوه‌های نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی به کار برده شد. نمونه‌گیری تا آنجا ادامه یافت که اشباع داده‌ها حاصل شد، و این زمانی بود که تعداد مصاحبه‌شوندگان بالغ بر ۸ نفر شدند. متونی مشتمل بر دست‌نوشته‌هایی که در طول مصاحبه از نکات مهم فراهم شده و پیاده‌سازی متن از نوار ضبط شده مصاحبه‌ها تهیه شد. طی فرآیند کدگذاری-استخراج گویه مفاهیم شکل گرفتند. کد‌ها در گروه‌های بزرگ‌تر تم‌ها و خوشه‌ها دسته‌بندی شدند.

یافته‌ها: برخی از مصاحبه‌شوندگان «تکامل توانایی‌های گوش دادن» و «دریافت خدمات تربیت‌ شنیداری» را دو مقوله متمایز از یکدیگر نمی‌پنداشتند. به‌نظر می‌رسد «تمایل و یا محدودیت‌های خانواده» تنها معیار تعریف شده و مشخص مورد اتفاق نظر مشارکت‌کنندگان برای پایان دادن به جلسات درمانی بود. نتایج نشان داد بیشتر مشارکت‌کنندگان بر این باور نبودند که لزوماً می‌بایست برای برنامه ارائه خدمت تربیت‌ شنیداری نقطه پایانی در نظر داشت. هر چند مشارکت‌کنندگانی که باور داشتند که می‌بایست نقطه‌ای را برای ترخیص توانجو از خدمت تربیت‌ شنیداری تعریف کرد، وسایل موجود ارزیابی مهارت‌های شنیداری کودکان را به عنوان وسیله‌ای برای بر مبنای آن بتوان برای پایان دادن به جلسات تربیت‌ شنیداری تصمیم گرفت ناکارآمد می‌دانستند.

نتیجه‌گیری: نبود اتفاق نظر در مورد ضروری بودن داشتن برنامه ترخیص از خدمت تربیت‌ شنیداری، عدم کارایی ابزارهای سنجش مهارت‌های ‌شنوایی موجود در ارزیابی توانایی‌ها و تعیین آمادگی توان‌جویان برای ترخیص تنگناهایی است که در مدیریت کارای توانبخشی کودکان شناسایی شده در برنامه کشوری غربال شنوایی نوزادان، وجود دارد.

متن کامل [PDF 601 kb]   (831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb