URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1126-fa.html
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی در افراد اوتیسم و عادی و ارتباط آنها با توانایی ریاضیات و خواندن انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-مقایسهای بود. نمونه مطالعه شامل ۱۳۲ دانش آموز (۱۶ اوتیسم و ۱۱۶ عادی) بود. گروه عادی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به علت محدود بودن جامعه آماری کودکان اوتیسم، تمام شماری انجام شد و دو گروه در برخی متغیرها همتا شدند. از آزمونهای کولیج و کورنولدی، کی-مت و سطح خواندن به ترتیب برای اندازهگیری کارکردهای اجرایی، توانایی ریاضیات و خواندن استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره آنالیز شد.
یافتهها: کودکان اوتیسم به طور معنادار کارکردهای اجرایی ضعیفتری نسبت به کودکان عادی داشتند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عواملهای سازماندهی و تصمیمگیری-برنامهریزی در پیشبینی توانایی ریاضیات و بازداری و حافظه فعال در پیشبینی سطح خواندن سهم بیشتری دارند.
نتیجهگیری: براساس این یافتهها کارکردهای اجرایی در کودکان اوتیسم مختل هستند و اختلال در آنها با ضعف در ریاضیات و خواندن رابطه دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |