جلد 13 - ویژه‌نامه: توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahramkhani M, Darvishi N, Keshavarz Z, Dadkhah A. The Camparison of Executive Functions in Normal and Autistic Children, Considering Mathematics and Reading Abilities. Archives of Rehabilitation. 2013; 13 :128-135
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1126-fa.html
بهرام‌خانی محمود، درویشی نسا، کشاورز زهرا، دادخواه اصغر. مقایسه کارکرد‌های اجرایی در کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی و ارتباط آن‌ها با توانایی ریاضیات و خواندن. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1391; 13 () :128-135

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1126-fa.html


1- دانشجوی دکترای روان شناسی بالينی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- کارشناس‌ارشد روانشناسی بالينی دانشگاه تبریز
3- کارشناس آموزش ابتدايی آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین
4- دکترای روان شناسی بالينی، استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران،‌ایران. ، asgaredu@gmail.com
چکیده:   (13400 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکرد‌های اجرایی در افراد اوتیسم و عادی و ارتباط آن‌ها با توانایی ریاضیات و خواندن انجام شد.

روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-مقایسه‌ای بود. نمونه مطالعه شامل ۱۳۲ دانش آموز (۱۶ اوتیسم و ۱۱۶ عادی) بود. گروه عادی با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. به علت محدود بودن جامعه آماری کودکان اوتیسم، تمام شماری انجام شد و دو گروه در برخی متغیرها همتا شدند. از آزمون‌‌های کولیج و کورنولدی، کی-مت و سطح خواندن به ترتیب برای اندازه‌گیری کارکرد‌های اجرایی، توانایی ریاضیات و خواندن استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره آنالیز شد.

یافته‌ها: کودکان اوتیسم به طور معنادار کارکرد‌های اجرایی ضعیف‌تری نسبت به کودکان عادی داشتند. هم‌چنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عوامل‌های سازماندهی و تصمیم‌گیری-برنامه‌ریزی در پیش‌بینی توانایی ریاضیات و بازداری و حافظه فعال در پیش‌بینی سطح خواندن سهم بیشتری دارند.

نتیجه‌گیری: براساس این یافته‌ها کارکرد‌های اجرایی در کودکان اوتیسم مختل هستند و اختلال در آن‌ها با ضعف در ریاضیات و خواندن رابطه دارد.

متن کامل [PDF 569 kb]   (1589 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb