URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1099-fa.html
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ساخت ابزاری معتبر برای سنجش کیفیت زندگی وابسته به کمشنوایی برای نوجوانان کمشنوا بود .
روش بررسی: نسخه اولیه پرسشنامه و سیستم پاسخگویی و نمرهدهی براساس مرور منابع طراحی شد. برای تعیین روایی صوری و محتوایی نظر ۱۴ نفر از صاحبنظران کسب شد. برای تعیین وضوح متن و بررسی روایی سازه و پایایی آزمون-بازآزمون پرسشنامه توسط نوجوان کمشنوای ۱۸-۱۲ سال شاغل به تحصیل در مقاطع راهنمایی و دبیرستان مدارس عادی و استثنایی شهر تهران در سال ۱۳۹۰ تکمیل شد. دانش آموزان مورد نظر براساس نمونهگیری طبقهبندی شده انتخاب شدند و حجم نمونه به ترتیب برابر ۲۵۵ ،۱۱۷ و ۲۸ نفر بود. اندکس روایی محتوایی به شیوه لاواشه محاسبه شد و برای تعیین روایی سازه تحلیلی عاملی انجام شد.
یافتهها: پرسشنامه در سه محور شامل ۳۸ سوال ۳ تا ۵ گزینهای ساخته شد. نمره کل پرسشنامه و نمرات هر یک از سه محور در مقیاسی ۱۰۰-۰ نمرهای طراحی شد که در آن نمره بالاتر نشانه کیفیت زندگی بهتر است. روایی صوری و روایی محتوایی (اندکس روایی محتوایی=۰/۷۹) مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آزمون-بازآزمون ابزار برای نمره کل برابر با ۰/۸۵ و برای هر یک از سه محور جسمی، عاطفی و اجتماعی به ترتیب برابر ۰/۸۱،۰/۶۸و ۰/۷۸ محاسبه شد.
نتیجهگیری: پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به کمشنوایی نوجوانان ابزاری روا و پایا است و میتواند در سنجش اثرات کمشنوایی بر کیفیت زندگی نوجوانان ایرانی و همچنین ارزیابی پیامدهای ارائه خدمات توانبخشی به ایشان مورد استفاده قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |