URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1081-fa.html
هدف: تحول نظریۀ ذهن در کودکان، بهعنوان یکی از جنبههای شناخت اجتماعی، در سالهای اخیر پژوهشگران متعددی را به خود متوجه کرده است. هدف پژوهش، تعیین تأثیر آموزش نظریۀ ذهن بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر دچار ناتوانی هوشی تحولی در مشکینشهر بود.
روش بررسی: در مطالعۀ آزمایشی حاضر، از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. دانشآموزان پسر دچار ناتوانی هوشی تحولی ۸تا۱۲ سال شاغل به تحصیل در مشکینشهر (۴۳ نفر) به روش تمامشماری، به آزمونهای نظریۀ ذهن پاسخ دادند. دانشآموزانی که در گذراندن آزمونها موفق نشدند (۳۹ نفر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند و معلمهای آنها مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی (گرشام و الیوت، ۱۹۹۰) را تکمیل کردند. سپس دانشآموزان به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسۀ آموزشی (بهمدت ۲ هفته، هر جلسه ۳۰ دقیقه) شرکت کردند. بعد از پایان جلسات آموزشی، تمامیدانشآموزان با آزمونهای نظریۀ ذهن و مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی مجدداً ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از تحلیل همپراکنش تحلیل شد.
یافتهها: نتایج تحلیل همپراکنش نشان داد که پس از مداخلۀ آموزشی، عملکرد گروه آزمایش در شاخص مهارتهای اجتماعی و همکاری و خویشتنداری، بهطور معناداری (۰/۰۰۱=P) بالاتر از گروه کنترل بود؛ اگرچه، دو گروه در مؤلفۀ ابراز وجود با یکدیگر تفاوت معنادار نداشتند.
نتیجهگیری: آموزش نظریۀ ذهن به دانشآموزان دچار ناتوانی هوشی تحولی، موجب بهبود مهارتهای اجتماعی و مؤلفههای آن میشود و ضامن موفقیت آنها در تعاملهای اجتماعی در بزرگسالی بهشمار میآید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |