URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1077-fa.html
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر مهارتهای زندگی روزمره کودکان سندرم داون بود.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی بود. ۴۰ دانش آموز با سندرم داون در دامنه سنی ۸ تا ۱۲ سال به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل (۲۰ نفر در هر گروه) تقسیم شدند. گروه مداخله به مدت ۱۰ جلسه (هر جلسه یک ساعت) طی یک دوره ۲ ماهه تحت مداخله آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها ازخردهمقیاس مهارتهای زندگی روزمره واینلند به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری در دو گروه استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل واریانس مکرر ترکیبی استفاده شد.
یافتهها: بین دو گروه از نظر نمرات مهارتهای زندگی روزمره تفاوت معناداری مشاهده شد. مطالعه پیگیری نیز نشان داد این اثر پس از خاتمه آموزش نیز همچنان حفظ شده است (۰/۰۰۱>P).
نتیجهگیری: به نظر میرسد آموزش مهارتهای اجتماعی میتواند موجب بهبود مهارتهای زندگی روزمره در کودکان مبتلا به سندرم داون گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |