جلد 13 - ویژه‌نامه: توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati H, Pourmohammadreza-Tajrishi M, Sajedi F, Behpajooh A. The Impact of Social Skills Training on Daily Living Skills of Girls with Down Syndrome. Archives of Rehabilitation. 2013; 13 :114-120
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1077-fa.html
براتی هاجر، پورمحمدرضای‌تجریشی معصومه، ساجدی فیروزه، به‌پژوه احمد. تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر مهارت‌های زندگی روزمره دختران با سندرم داون. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1391; 13 () :114-120

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1077-fa.html


1- کارشناس‌ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنايی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دکترای روانشناسی سلامت، استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- متخصص کودکان، دانشيار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، fisajedi@gmail.com
4- دکترای روانشناسی کودکان استثنايی، استاديار دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران
چکیده:   (12519 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر مهارت‌های زندگی روزمره کودکان سندرم داون بود.

روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی بود. ۴۰ دانش آموز با سندرم داون در دامنه سنی ۸ تا ۱۲ سال به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل (۲۰ نفر در هر گروه) تقسیم شدند. گروه مداخله به مدت ۱۰ جلسه (هر جلسه یک ساعت) طی یک دوره ۲ ماهه تحت مداخله آموزش مهارت‌های اجتماعی قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها ازخرده‌مقیاس مهارت‌های زندگی روزمره واینلند به عنوان پیش‌آزمون، پس‌آزمون و آزمون پیگیری در دو گروه استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل واریانس مکرر ترکیبی استفاده شد.

یافته‌ها: بین دو گروه از نظر نمرات مهارت‌های زندگی روزمره تفاوت معناداری مشاهده شد. مطالعه پیگیری نیز نشان داد این اثر پس از خاتمه آموزش نیز همچنان حفظ شده است (۰/۰۰۱>P).

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد آموزش مهارت‌های اجتماعی می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های زندگی روزمره در کودکان مبتلا به سندرم داون گردد.

متن کامل [PDF 396 kb]   (1340 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۱/۲/۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb