URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1049-fa.html
هدف: بررسی تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ) بر میزان تکانشگری کودکان پیشدبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد شهر اصفهان بود.
روش بررسی: جامعه آماری پژوهش موردی حاضر شامل کلیه کودکان پیشدبستانی (۶-۵ ساله) دارای اختلال هماهنگی رشد بود که در مراکز پیشدبستانی و آمادگی وابسته به آموزش و پرورش شهر اصفهان ثبت نام شده بودند. روش نمونهگیری هدفمند بود. آزمودنیها ۳ کودک پیشدبستانی بودند که به تشخیص متخصص دارای علائم و نشانههای اختلال هماهنگی رشد بودهاند. ابزارها شامل آزمون عصب-روانشناختی نپسی، پرسشنامه کانرز والدین، مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون توانایی-حرکتی پایه و مصاحبه بالینی بود. در این پژوهش از روش موردی با طرح MBD استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار دادهها براساس شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل دیداری، مداخله مورد نظر در مورد هر سه آزمودنی اثر بخش بوده است (به ترتیب با %PND ۸۰% ،۷۰ و ٪۷۰ برای آزمودنی شماره یک، دو و سه).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با آموزش کارکرد اجرایی بازداری پاسخ، میزان تکانشگری کاهش پیدا میکند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |