URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-805-fa.html
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزشهای مهارت زندگی بر تغییر نگرش، نسبت به مواد مخدر در میان سربازان وظیفه شاغل در زندانهای استان تهران در سال 1389 انجام گردید.
روش بررسی: در این پژوهش مداخلهای، سه گروه شامل یک گروه آزمایش و دو گروه گواه (درونی و بیرونی)، شامل ۱۹۶ نفر از سربازان وظیفه مشغول به خدمت در زندانهای استان تهران، که با روش تصادفی نظامدار (سیستماتیک) انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. گروه مداخله آموزشها را در سیزده جلسه دریافت کرد؛ پرسشنامهها در سه مرحله شروع، دو ماه بعد از شروع و شش ماه بعد از شروع تکمیل شد. ابزار جمع آوری دادهها شامل یک پرسشنامه دموگرافیک محقق ساخته و یک پرسشنامه 10 عاملی نگرش نسبت به اعتیاد بود. روایی و پایایی پرسشنامه نگرش سنج به ترتیب 0/90 و 0/91 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی زوجی و تی مستقل و تحلیل واریانس تکراهه و آزمونهای تعقیبی توکی استفاده شد.
یافتهها: سربازان برگزیده در سه گروه آموزش (65 نفر)، گروه گواه درونی (64 نفر) و گروه گواه بیرونی (67 نفر) قرار گرفتند. مقایسه این سه گروه باهم نشان داد نگرش کلی به اعتیاد (0/001>P)، نگرش نسبت به مصرف مواد مخدر (0/001>P)، نگرش نسبت به علت مصرف مواد مخدر (0/001>P) نگرش نسبت به شخصیت فرد معتاد (0/004=P)، نگرش اجتماع نسبت به اعتیاد (0/001>P)، نگرش نسبت به ترک اعتیاد (0/001>P)، نگرش نسبت به گریز از اعتیاد (0/011=P) و نگرش نسبت به اعتیاد به عنوان راه حل در زندگی (0/007=P)، بهبود یافته و از نظر آماری معنادار بوده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مداخلات آموزش مهارت زندگی بر تغییر و بهبود نگرش در میان سربازان آموزشدیده مؤثر است و میتواند نقش مهمی در کاهش سوء مصرف مواد مخدر در جامعه ایفا نماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |