دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، n.adib@hotmail.com
چکیده:   (16841 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه نظریه ذهن با اجتماعی شدن، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی دانش آموزان کم توان ذهنی است.
روش بررسی: در این پژوهش که به روش همبستگی است، 60 دانش آموز کم توان ذهنی (30 دختر و 30 پسر) شرکت داشتند. برای جمع آوری داده‌های مربوط به نظریه ذهن از تست نظریه ذهن 38 سؤالی استفاده شد و داده‌های مربوط اجتماعی شدن، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی با استفاده از مقیاس رفتار انطباقی واینلند گردآوری شد.
یافته‌ها: رابطه بین نظریه ذهن سطح دوم و اجتماعی شدن به لحاظ آماری معناداری است (۰/۰۰۵=P) ولی رابطه آماری معناداری بین سطوح نظریه ذهن با مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی مشاهده نشد (۰/۰۵).

نتیجه‌گیری: با افزایش درک باور غلط اولیه (نظریه ذهن سطح دوم)، اجتماعی شدن دانش آموزان کم توان ذهنی افزایش می‌یابد.

متن کامل [PDF 198 kb]   (3029 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: 1389/10/13 | پذیرش: 1390/7/27 | انتشار: 1394/7/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.