URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-718-fa.html
هدف: برنامهریزی برای ارائه خدمات بهداشت روان به افراد جامعه مستلزم بررسی ویژگیهای مخاطبان و مشکلات ارجاعی برای ترسیم تصویر روشنی از وضعیت موجود است. تعداد مطالعات انجام شده در این زمینه اندک است. پژوهش حاضر با هدف شناخت ویژگیهای جمعیتشناختی و بررسی وضعیت اختلالات روانپزشکی و مشکلات روانی-اجتماعی مراجعهکنندگان به مراکز مشاوره سازمان بهزیستی کل کشور انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات مقطعی-تحلیلی است. دادههای پژوهش مبتنی بر اطلاعات موجود در پروندههای کل مراجعین به مراکز خدمات مشاورهای سازمان بهزیستی کشور طی سالهای 1380 تا 1388 بود که قبلاً از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه مشخصات روانشناختی جمعآوری شده بود و تعداد 21766 نمونه با روش نمونهگیری منظم انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از آزمون مجذور خی، نیکویی برازش و ضریب کاپا در نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مخاطبین اصلی خدمات مشاوره عمدتاً از جامعه زنان، افراد متأهل، گروه سنی 40-21 سال و دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر تشکیلمیشود. در میان اختلالات روانپزشکی، تشخیص اختلالات خلقی و اضطرابی بیشتر از سایر تشخیصها بود. از میان مشکلات روانی–اجتماعی، مشکلات بین فردی بالاترین سهم مراجعین به مراکز مشاوره سازمان بهزیستی را به خود اختصاص داد. نرخ تطابق تشخیصهای اول و دوم برابر ٪74/4، کاپای 0/27 و معنادار بود (0/001>P).
نتیجهگیری: با توجه به اینکه بیشترین نرخ شیوع و مراجعات حضوری و تلفنی مراکز مشاوره سازمان بهزیستی به اختلالات خلقی و اضطرابی و مشکلات بین فردی اختصاص دارد، خدمات تخصصی مراکز مشاوره سازمان بهزیستی باید در راستای اولویت دهی به شناسایی و درمان این اختلالات سازماندهی شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |