URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-640-fa.html
هدف: اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی یکی از متداولترین شرایط مزمن روانی در خلال کودکی است که با نشانههای بیتوجهی، بیشفعالی و برانگیختگی مشخص میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خودآموزشدهی کلامی بر بهبود نشانههای بیتوجهی در دانشآموزان مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی، نوع بیتوجهی غالب انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تجربی (آزمایشی) با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. از جامعه آماری متشکل از دانشآموزان پایههای دوم و سوم مقطع ابتدایی شهر تبریز، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 30 دانشآموز پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی، نوع بیتوجهی غالب بر مبنای نسخه چهارم پرسشنامه نشانه مرضی کودکان (سی اس آی-۴) و مصاحبه روانشناس بالینی (مبتنی بر ملاکهای دیاِساِم-۴) انتخاب و بر اساس آزمون هوش ریون رنگی همتا شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه خودآموزشدهی کلامی را دریافت نمودند. بهمنظور بررسی ارتباط نشانههای بیتوجهی و خودآموزشدهی کلامی و کنترل اثر پیشآزمون، از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین کاربندی خودآموزشدهی کلامی و کاهش نشانههای بیتوجهی رابطه معنادار (P<0.001) وجود دارد.
نتیجهگیری: مداخله خودآموزشدهی کلامی باعث کاهش نشانههای بیتوجهی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیتوجهی غالب شد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |