URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-371-fa.html
هدف: هدف این پژوهش تعیین تأثیر بازیهای آموزشی بر میزان یادگیری برخی از مفاهیم ریاضی در دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر است.
روش بررسی: در این پژوهش شبه تجربی، به روش نمونهگیری در دسترس، دو مدرسه کودکان کمتوان ذهنی انتخاب شده و تمام دانشآموزان پایه اول ابتدایی (قسمت اول) این دو مدرسه بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند (هر گروه 8 نفر). سپس گروه آزمایش مفاهیم ریاضی را از طریق بازیهای آموزشی و گروه کنترل به روش جاری تدریس آموزش دیدند. ابزارهای پژوهش شامل4 بازی آموزشی محققساخته، 4 خرده آزمون محققساخته و یک پس آزمون محققساخته بود. دادههای حاصل با استفاده از آزمون «یو منویتنی» تحلیل شد.
یافتهها: تفاوت میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در کل مفاهیم ریاضی معنادار بود (P=0/025). همچنین این مداخله باعث افزایش میانگین نمرات گروه آزمایش در هر یک از مفاهیم ریاضی نسبت به گروه کنترل شد، اما این اختلاف معنادار نبود.
نتیجهگیری: بازیهای آموزشی میتواند موجب ارتقاء میزان یادگیری مفاهیم ریاضی در دانشآموزان کمتوان ذهنی شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |