Ethics code: SEP/14023/48/4840
Sadeghikhah H, Sadati Firoozabadi S S, Soleimanieh-Naeini T, Movallali G. The Effect of the Faranak Parent-Child Mother Goose Program on the Development of Auditory and Vocalization Skills of Deaf and Hard-of-Hearing Children under Six Years Old. jrehab 2025; 26 (2)
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3574-fa.html
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، somayehsadati@shirazu.ac.ir
3- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
4- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده: (103 مشاهده)
هدف: کم شنوایی می تواند منجر به اختلال در مهارتهای پیش زبانی، زبانی، کلامی و ارتباطی کودکان شود و مداخلات زودهنگام باید به کاهش تأثیر منفی این آسیب بر مهارتها بویژه حوزه های شنیداری و ارتباط اجتماعی بپردازد. برنامه والد ـ کودک فرانک که برگرفته از برنامه والد ـ کودک مامان غازه است برای رشد این مهارتها درقالب ارتباط موثر والد ـ کودک استفاده می شود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه والد ـ کودک فرانک بر رشد مهارتهای شنیداری و آواسازی کودکان کم شنوا و ناشنوای زیر6 سال درمقایسه با گروه کنترل انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان کم شنوا و ناشنوای دارای والدین شنوا بودند که از دو مرکز خانواده و کودک کم شنوای استان بوشهر خدمات دریافت میکردند. شرکت کننده ها شامل 53 مادر دارای کودک کم شنوا و ناشنوا زیر6 سال بودند که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (27 نفر گروه آزمایش و 26 نفر گروه کنترل). گروه آزمایش 30 جلسه یک ساعته هر هفته در برنامه فرانک شرکت کردند. برای سنجش رشد شنیداری و آواسازی از نسخه فارسی پرسش نامه های رفتار شنیداری در زندگی روزمره پوردی و ارزیابی مقیاس تولید آوایی کیشون ـ رابین، قبل از مداخله، بلافاصله پس از مداخله و چهار ماه بعد از مداخله استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد اختلاف معنی دار آماری بین میانگین نمرات رشد مهارتهای شنیداری و آواسازی بین کودکان دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (P<0/001 در دو مورد). کودکان گروه آزمایش در نمرات رشد مهارتهای آواسازی و شنیداری شامل شنیداری ـ شفاهی، آگاهی شنیداری و مهارتهای ارتباطی/ اجتماعی (P<0/001 در همه موارد) در پس آزمون و پیگیری عملکرد بهتری داشتند. براساس مجذور ضریب اتا، 30% و32% از تغییرات بین نمرات رشد مهارتهای شنیداری و آواسازی کودکان دو گروه مربوط به مداخله می باشد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش، اثر مثبت برنامه فرانک را بر رشد مهارتهای شنیداری و آواسازی در کودکان کم شنوا و ناشنوا نشان داد. با توجه به اندازه اثر قابل توجه حاصل از برنامه فرانک و سهولت اجرای آن بنظر می رسد بتوان از این برنامه در کنار مداخلات توانبخشی زودهنگام کودکان کم شنوا و ناشنوا برای رشد مهارتهای آگاهی شنیداری، شنیداری ـ شفاهی و بهبود ارتباط مادر و کودک استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی کودکان استثنایی دریافت: 1403/9/6 | پذیرش: 1403/11/28 | انتشار: 1404/7/21
* نشانی نویسنده مسئول: ایران، فارس، شیراز، خیابان ارم، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. |