Ethics code: IR.USWR.REC.1401.220
1- گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
2- گروه شنوایی شناسی و مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب کودکان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
3- گروه شنوایی شناسی و مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب کودکان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، maryamramezani16@gmail.com
4- سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تهران، ایران
5- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده: (302 مشاهده)
مقدمه و اهداف: از مشخصههای بارز اختلال پردازش شنوایی در کودکان، ضعف در درک گفتار بخصوص در محیطهای شلوغ میباشد. غربالگری اختلال پردازش شنوایی ابزاری را برای شناسایی گروهی از کودکان که نیاز به ارزیابی جامعتری دارند، فراهم میکند. غربالگری میتواند منجر به شناسایی زودتر اختلال پردازش شنوایی و مداخله مؤثرتر شود و به حداقل رساندن تأثیرات منفی احتمالی این اختلال بر کودک و خانواده کمک کند. غربالگری از طریق پرسشنامه میتواند از نظر زمان و هزینه، مقرون به صرفه باشد و می تواند اطلاعات خاص و کاربردی در مورد مشکلات روزمره افراد ارائه دهد. باتوجه به اهمیت پرسشنامهها در غربالگری اختلال پردازش شنوایی، اعتبار بالای پرسشنامه مقیاس رفتارهای شنوایی و کاربرد آن در تحقیقات بالینی مختلف، هدف مطالعه حاضر تهیه نسخه فارسی پرسشنامه مقیاس رفتارهای شنوایی و تعیین پایایی و روایی آن است.
روش: ترجمه بر اساس پروتکل بینالمللی ارزیابی کیفیت زندگی انجام شد. روایی صوری، محتوایی آن با مشارکت متخصصین و والدین کودکان با اختلال پردازش شنوایی بررسی شد. روایی افتراقی پرسشنامه نیز از طریق مقایسهی امتیازات بین گروه بهنجار(328 کودک) و مبتلا(32 کودک) با نتایج بدست آمده با مجموعه آزمونهای ارزیابی چندگانه پردازش شنوایی بررسی شد. پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ و آزمون-بازآزمون با ضریب همبستگی درونردهای بررسی شد.
یافتهها: تمامی سوالات پرسشنامه، دارای امتیاز ترجمه آسان، واضح و کیفیت مطلوب بودند. با استفاده از منحنی راک ، نقطه ی 46 بعنوان نقطه ی دارای بیشترین حساسیت و ویژگی مشخص شد. مقدار احتمال برای پرسشنامه والدین و معلم در آزمون فیشر کمتر از 0/001 بدست آمد که نشاندهنده وجود ارتباط معنادار بین امتیازات گروه بندی شده پرسشنامه و گروه بندی شده مجموعه آزمونهای ارزیابی چندگانه پردازش شنوایی است. ضریب آلفای کرونباخ برای نسخه والدین و معلم به ترتیب 92/3 و 93/3 بدست آمد. تکرارپذیری آزمون با ضریب همبستگی درونردهای 96/3 تایید شد.
نتیجهگیری: نسخه فارسی پرسشنامه از لحاظ کیفیت ترجمه و از نظر روایی و پایایی، ابزاری معتبر برای ارزیابی اختلال پردازش شنوایی در کنار دیگر آزمونهای رفتاری بوده و در مراکز شنوایی، طرحهای غربالگری و کارهای پژوهشی پیشرو قابل استفاده است.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
شنوایی سنجی دریافت: 1403/4/12 | پذیرش: 1403/10/15 | انتشار: 1404/2/11