دوره 25، شماره 4 - ( زمستان- در حال انتشار 1403 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Al Khoder H, Mohamadi S, Abdollahi I, Karimi N, Hossein Zaadeh S. Prevalence of Musculoskeletal Disorders and Related Risk Factors among Female School Teachers in the Damascus City. jrehab 2025; 25 (4)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3448-fa.html
الخضر حسین، محمدی سمیه، عبدالهی ایرج، کریمی نورالدین، حسین زاده سمانه. شیوع اختلالات عضلانی-اسکلتی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آنها در بین معلمان زن در شهر دمشق. مجله توانبخشی. 1403; 25 (4)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3448-fa.html


1- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، mohamadisomayeh951@gmail.com
3- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (3108 مشاهده)
هدف: اختلالات اسکلتی عضلانی یکی از شایع ترین و مهم ترین مشکلات بهداشت حرفه ای بویژه در جمعیت شاغل است که تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی داشته و بار اقتصادی زیادی را به افراد تحمیل می کند. در این میان، معلمان مدرسه و بویژه، زنان، یک گروه شغلی را نشان می دهند که اختلالات اسکلتی عضلانی در آنها  شیوع بالایی دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان شیوع اختلالات عضلانی-اسکلتی و عوامل ریسک فاکتور مرتبط با ایجاد آن ها، در بین معلمان زن در شهر دمشق می باشد.
روش بررسی: در این مطالعه اپیدمیولوژیک توصیفی- مقطعی، 368 نفر از معلمان زن در شهر دمشق به روش نمونه­گیری خوشه ای وارد مطالعه شدند. برای بررسی شیوع اختلالات اسکلتی در آنها و عوامل ریسک فاکتور مرتبط با ایجاد آنها، با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرفیک و کمی و پرسشنامه عضلانی-اسکلتی نوردیک (Nordic musculoskeletal questionnaire)، با آنها مصاحبه شد. جهت تحلیل داده¬ها از نرم افزارSPSS ورژن 27 و از آزمون های آماری توصیفی برای بررسی شیوع و تحلیلی (تی مستقل و رگرسیون) برای بررسی عوامل ریسک فاکتور کمی پیش بینی کننده ایجاد ضایعات عضلانی-اسکلتی استفاده شد. سطح معنی داری مطالعه 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها: با توجه به نتایج این مطالعه، بیش‌ترین میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی  در میان زنان معلم مدرسه، در طی 12 ماه گذشته به ترتیب در نواحی کمر (85.7%) و سپس به ترتیب در گردن (70%)، شانه (62.4%) و مچ دست (60.2%)  بود. هم‌چنین نتیجه مدل رگرسیون لجستیک نشان داد که بطورکلی، شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی وابسته به سن، شاخص توده بدنی، سابقه کاری، تعداد ساعات کاری و مدت ایستادن و نشستن در طی روز است (0/05>p) ، به طوری­که با افزایش سن، افزایش شاخص توده بدنی، بیشتر شدن سابقه کاری، طولانی تر شدن ساعات کاری و بیشتر شدن زمان ایستادن و نشستن، شانس ابتلا به این اختلالات بیشتر می شود.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، با توجه به شیوع بالای اختلالات عضلانی-اسکلتی در معلمان که تربیت کننده آینده سازان جامعه هستند، پیشنهاد می­شود که برای پیشگیری از این مشکلات با توجه به عوامل ریسک فاکتور و همچنین درمان به موقع آنها، آموزش های پیشگیرانه مرتبط و مناسب ، مداخلات ارگونومیک و درمانی برای کلیه معلمان بویژه در سنین و سابقه بالاتر،  صورت گیرد.
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: فیزیوتراپی
دریافت: 1402/11/2 | پذیرش: 1403/3/1 | انتشار: 1403/12/10
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.