جلد 25 - ویژه نامه                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Hajgholamrezaee Z, Hassanati F, Hajgholamrezaee P, Darouie A. The Relationship Among Theory of Mind, Comprehensionof Mental Verbs State and Mean Length of Utterance in Children With Hearing Impairment. jrehab 2024; 25 (S3) :664-681
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3395-fa.html
حاج غلام رضایی زهرا، حسناتی فاطمه، حاج غلام رضایی پریا، دارویی اکبر. بررسی ارتباط بین تئوری ذهن، درک افعال ذهنی و میانگین طول گفته در کودکان کم‌شنوای 5-7ساله فارسی‌زبان. مجله توانبخشی. 1403; 25 (S3) :664-681

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3395-fa.html


1- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، fa.hasanati@uswr.ac.ir
3- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (2593 مشاهده)
هدف تئوری ذهن یک توانایی شناختی زیربنایی برای رشد مهارت‌های اجتماعی است که ارتباط تنگاتنگی با رشد زبان دارد. ازآنجایی‌که یکی از اصلی‌ترین نقایص ناشی از آسیب شنوایی، آسیب زبانی است، هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین مهارت تئوری ذهن با برخی حوزه‌های زبانی ازجمله میانگین طول گفته به‌عنوان شاخص رشد دستور زبان و درک افعال ذهنی، درکودکان 5-7ساله با آسیب شنوایی متوسط تا شدید است.
روش بررسی مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی ـ تحلیلی و مقطعی است. در این پژوهش از بین نمونه‌های در دسترس، 38 نفر از کودکان 5-7ساله با آسیب شنوایی که شامل 18 پسر و 20 دختر بودند، براساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. میانگین طول گفته، تئوری ذهن و درک افعال ذهنی در کودکان به‌ترتیب با استفاده از گفتار محاوره، آزمون‌های تئوری ذهن و درک افعال ذهنی مورد سنجش قرار گرفت و ارتباط میان این متغیرها با استفاده از آزمون‌های همبستگی و بررسی میزان اثر بررسی شد.
یافته‌ها آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف نشان داد توزیع داده‌ها از وضعیت نرمال تبعیت می‌کند (0/05<P). بنابراین جهت بررسی همبستگی بین متغیرها از آزمون‌ همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد بین میانگین طول گفته با تئوری ذهن ارتباط معنی‌داری وجود ندارد (0/05<P)، ولی بین توانایی درک افعال ذهنی و تئوری ذهن ارتباط معنی‌دار مشاهده شد (0/05>P). ازسوی‌دیگر، ارتباط بین میانگین طول گفته و درک افعال ذهنی نیز معنی‌دار بود (0/05>P). اندازه اثر با استفاده از محاسبه d کوهن بررسی شد و مقدار بالاتر از 0/8 برای تمامی همبستگی‌ها به دست آمد که میزان اثر بزرگ تلقی می‌شود.
نتیجه‌گیری با استناد به یافته‌های به‌دست‌آمده می‌توان نتیجه گرفت که بین مهارت تئوری ذهن و درک افعال ذهنی ارتباط مثبت معنی‌دار وجود دارد. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که تقویت مهارت‌های تئوری ذهن در افزایش درک افعال ذهنی مؤثر است. ازاین‌رو، شاید بتوان با ایجاد برنامه‌های درمانی براساس تقویت مهارت‌های تئوری ذهن، درک افعال ذهنی را افزایش داد و باعث پیشرفت مهارت‌های زبان بیانی پیشرفته در کودکان با آسیب شنوایی شد. همچنین بین رشد تئوری ذهن و میانگین طول گفته که شاخصی برای رشد دستور زبان است، ارتباطی مشاهده نشد و این نشان می‌دهد ممکن است رشد دستور زبان ارتباطی با رشد تئوری ذهن نداشته باشد.
 
متن کامل [PDF 1673 kb]   (216 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (155 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: 1402/9/4 | پذیرش: 1403/6/19 | انتشار: 1403/8/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.