دوره 25، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norozpour M, Pourshahbaz A, Poursharifi H, Dolatshahi B, Habibi N. Minnesota Multiphasic Personality Inventory-adolescent-restructured Form (MMPI-A-RF): Characteristics of Conduct Disorder. jrehab 2024; 25 (2) :266-291
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3329-fa.html
نوروزپور مرضیه، پورشهباز عباس، پورشریفی حمید، دولتشاهی بهروز، حبیبی نسترن. ویژگی‌های فرم بازسازی‌شده پرسش‌نامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا نوجوان در ارزیابی اختلال سلوک و همبودی با اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی. مجله توانبخشی. 1403; 25 (2) :266-291

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3329-fa.html


1- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، poursharifi@gmail.com
3- گروه روان‌پزشکی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده:   (3586 مشاهده)
هدف رفتارهای مقابله‌جویانه و سلوک شایع‌ترین مواردی هستند که نوجوانان به‌خاطر آن‌ها جهت مشاوره به کلینیک‌های بهداشت روان ارجاع می‌شوند. میزان شیوع این اختلال رو به افزایش است و توجه به آن ضروری به ‌نظر می‌رسد. همبودی اختلال سلوک با سایر مشکلات عاطفی و رفتاری بسیار شایع است. یکی از اصلی‌ترین اختلال‌های همبود که نتایج متناقضی در خصوص آن گزارش شده است، اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی است. برخی پژوهش‌ها همبودی این 2 اختلال را با سن شروع پایین‌تر، علائم شدیدتر و دوره‌های پایدارتر همراه می‌دانند. این مطالعه با هدف تعیینِ پروفایل‌هایِ فرم بازسازی‌شده پرسش‌نامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک و بررسی تأثیر همبودی آن با اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی انجام شد.
روش بررسی نمونه پژوهشِ علّی‌مقایسه‌ایِ حاضر، 295 نوجوان بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر‌اساس سیاهه اختلال‌های عاطفی و اسکیزوفرنیا برای کودکان در سنین مدرسه (6 تا 18 سال)، انتخاب شدند و پرسش‌نامه پرسش‌نامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا را تکمیل کردند. میانگین و انحراف معیار تمامی مقیاس‌های پرسش‌نامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا در 3 گروه بیماران مبتلا به اختلال سلوک (40 نفر)، بیماران با تشخیص هم‌زمان اختلال سلوک و اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی (68 نفر) و گروه بیماران مبتلا به سایر اختلال‌های روان‌پزشکی (اختلال خلقی و اضطرابی) (187 نفر) مقایسه شد. به‌منظور بررسی تفاوت معنادار در 3 گروه از تحلیل واریانس یک‌طرفه استفاده شد. در صورت معنادار بودن واریانس‌ها از آزمون تعقیبی گیمز هاول برای بررسی تفاوت‌های زوجی در بین گروه‌ها استفاده شد. 
یافته‌ها مقایسه نمرات گروه اختلال سلوک و همبودی اختلال سلوک و اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی با سایر اختلال‌ها تفاوت معناداری (P<0/001) را تقریباً در تمامی شاخص‌های مرتبط با مشکلات برونی‌ساز نشان داد. همبودی اختلال سلوک و اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی در مقیاس‌های رفتارهای ضد‌اجتماعی (P<0/001)، شخصیت پرخاشگر تجدیدنظرشده (P<0/001) و مشکلات سلوک (P<0/001) به‌طور معناداری بالاتر از گروه اختلال سلوک و سایر اختلال‌ها بودند.
نتیجه‌گیری نتایج همسو با پیشینه، علائم شدیدتر و تخریب عملکردی بیشتر را در گروه اختلال سلوک+ اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی در مقایسه با اختلال سلوک و سایر اختلال‌های روان‌پزشکی نشان داد. این زیر‌گروه می‌تواند علائم خطر، دوره‌های بالینی و پاسخ‌های دارویی متفاوتی داشته باشد. استفاده از پرسش‌نامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در‌خصوص همبودی اختلال‌ها ارائه دهد.
 
متن کامل [PDF 4249 kb]   (335 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (279 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/5/1 | پذیرش: 1402/7/22 | انتشار: 1403/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb