دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rohani Ravari M H, Darouie A, Ebadi A. Explaining the Telepractice Process of Stuttering in Preschool Children: A Grounded Theory Study. jrehab 2024; 24 (4) :516-547
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3259-fa.html
روحانی راوری محمدحسین، دارویی اکبر، عبادی عباس. تبیین فرایند درمان از راه دور لکنت کودکان پیش‌دبستانی: یک مطالعه نظریه داده‌بنیاد. مجله توانبخشی. 1402; 24 (4) :516-547

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3259-fa.html


1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشکده پرستاری، انستیتو سبک زندگی، دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله(عج)، تهران، ایران. ، ebadi1347@yahoo.com
چکیده:   (5042 مشاهده)
هدف لکنت یکی از اختلالات گفتار در دوران کودکی است. مطالعات متعدد بر مداخلات زودهنگام برای آن تأکید زیادی دارند. شرایطی نظیر کمبود درمانگر و پاندمی کووید-19 دسترسی به درمان حضوری را محدود کرده است. مطالعات نشان‌دهنده برخی از مشکلات در این شیوه از ارائه درمان هستند. شناخت دقیق این مشکلات در بستر فرهنگی می‌تواند به افزایش کیفیت ارائه درمان از راه دور کمک‌کند. هدف این مطالعه، کشف فرایند درمان از راه دور لکنت کودکان پیش‌دبستانی بود.
روش بررسی این مطالعه کیفی با استفاده از روش نظریه داده‌بنیاد در ایران از آذر سال 1399 تا اسفند سال 1400 انجام شد. در این مطالعه با 9 درمانگر و 5 والد کودک دارای لکنت، مصاحبه عمیق، بدون ساختار و انفرادی انجام شد. داده‌ها با استفاده از روش کوربین و اشتراوس نسخه 2015 تحلیل شدند.
یافته‌ها پس از تحلیل داده‌های این مطالعه، 6 طبقه اصلی، 17 زیرطبقه و 63 طبقه اولیه استخراج شد. طبقات اصلی شامل «تردید در انتخاب درمان از راه دور»، «ویژگی‌های خانواده و مراجع»، «تکنولوژی و دانش به‌کارگیری آن»، «مهارت‌های درمانگر برای درمان از راه دور»، «نظام دریافت و پرداخت هزینه‌های درمان از راه دور» و «کارآمدی درمان از راه دور» است.
نتیجه‌گیری در این مطالعه، «کارآمدی درمان از راه دور» به‌عنوان مفهوم مرکزی انتخاب شد که همه مشارکت‌کنندگان به‌نوعی نگران آن بودند. طبق این مدل، «تردید در انتخاب درمان از راه دور»، «ویژگی‌های خانواده و مراجع» و «تکنولوژی و دانش به‌کارگیری آن» به‌عنوان زمینه بر فرایند‌هایی که در رابطه با درمان از راه دور لکنت کودکان پیش‌دبستانی در حال وقوع هستند، تأثیر می‌گذارند. این فرایند‌ها شامل «مهارت‌های درمانگر برای درمان از راه دور» و «نظام دریافت و پرداخت هزینه‌های درمان از راه دور» هستند. درنهایت همه این موارد به افزایش کارآمدی درمان از راه دور کمک می‌کنند.
متن کامل [PDF 2446 kb]   (430 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (569 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: 1401/11/19 | پذیرش: 1402/3/28 | انتشار: 1402/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb