Shirani N, Mirzaei H, Hosseini S A, Sourtiji H, Hosseinzadeh S. Time Devoted to Daily Life Activities Based on the Days of the Week, Age, and Gender in Healthy Children Under Five Years Old Living in Isfahan City, Iran. jrehab 2022; 22 (4) :444-461
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2829-fa.html
1- گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، hooshang_mirzaie@yahoo.com
3- گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات عضلانی اسکلتی، دانشگاه علومپزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
4- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده: (3359 مشاهده)
اهداف فعالیتهای روزمره زندگی فعالیتهایی هستند که به منظور مراقبت از بدن انجام میگیرند و برای زندگی و بهزیستی و بقای بنیادی ضروری هستند. این فعالیتها از نوزادی شروع میشوند و در مراحل متفاوت رشدی، تکامل مییابند. ارزشهای فرهنگی، انتظارات والدین، روتینهای اجتماعی و محیط فیزیکی روی فعالیتهای روزانه اثر میگذارند. نگرانی در مورد استفاده از زمان و فعالیتهای روزانه کودکان، موضوع جدیدی نیست، ولی مطالعات روی آن کمیاب و مختصر هستند. پس برای داشتن اطلاعات و دانستههای بیشتر در مورد زندگی کودکان و بهزیستی آنان، نیاز است اطلاعات بیشتری در مورد فعالیتهای روزمره آنها داشته باشیم. هدف از مطالعه حاضر بررسی مدت فعالیتهای روزمره زندگی بر پایه روز هفته، سن و جنسیت بود.
روش بررسی در این مطالعه پیمایشی (توصیفی تحلیلی) که کودکان سالم زیر پنج سال شهر اصفهان در آن حضور داشتند، از ردههای سنی مختلف متناسب با بار جمعیتی آن رده سنی، تعداد 240 دختر و پسر به گونهای که تعداد دختران و پسران در ردههای سنی زیر یک ماه، 2 تا 3 ماه، 4 تا 6 ماه، 7 تا 12 ماه، 1 تا 2 سال و 3 تا 5 سال برابر بودند به صورت چندمرحلهای، طبقهای، خوشهای و هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه جمعیتشناختی و مقیاس گاهنگار زمان استفاده شد. آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع دادهها مورد استفاده قرار گرفت. سپس برای بررسی تفاوت بین متغیرها از آزمونهای آنالیز واریانس یکراهه، کروسکال والیس و منویتنی یو استفاده شد.
یافتهها نتایج نشان داد در روزهای هفته از بین اجزای فعالیتهای روزمره زندگی بیشترین زمان به طور میانگین با 59/150 دقیقه در شبانهروز به فعالیت خوردن (و آشامیدن) و کمترین زمان با میانگین 02/0 دقیقه در شبانهروز به مراقبت از وسایل شخصی اختصاص داده شده است، در حالی که در روزهای آخر هفته به طور میانگین بیشترین زمان صرف خوردن (و آشامیدن) و کمترین زمان صرف سایر فعالیتهای روزمره شده بود. در بین ردههای سنی گوناگون، نوزادان صفر تا یک ماه، هم در روزهای هفته (با میانگین 35/273 دقیقه در شبانهروز) و هم در روزهای آخر هفته بیشترین زمان و کودکان 25 تا 60 ماه هم در روزهای هفته (با میانگین 65/154 دقیقه در شبانهروز) و هم در روزهای آخر هفته کمترین زمان را به فعالیتهای روزمره زندگی در روزهای هفته اختصاص داده بودند. دختران و پسران در یک روز آخر هفته از بین اجزای فعالیتهای روزمره زندگی بیشترین زمان را صرف خوردن (و آشامیدن) و کمترین زمان را صرف سایر فعالیتهای روزمره که در این مطالعه طبقهبندی نشده، کرده بودند. بین مدتزمان اختصاصیافته به فعالیتهای روزمره زندگی در روزهای هفته و روزهای آخر هفته و بین مدتزمانی که دختران و پسران زیر پنج سال ساکن شهر اصفهان در یک روز هفته به فعالیتهای روزمره زندگی اختصاص دادهاند چه در روزهای هفته و چه در روزهای آخر اختلاف معنیداری وجود نداشت (05/0p>)، ولی بین مدتزمان استفاده از فعالیتهای روزمره زندگی در ردههای سنی مختلف در روزهای هفته و روزهای آخر هفته تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0p<) و در آخر، بین مدتزمان اختصاصیافته به فعالیتهای روزمره زندگی در یک روز هفته و روز آخر هفته هم تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0p<).
نتیجهگیری طبق نتایج مطالعه حاضر، ردههای سنی و روزهای هفته از عوامل تأثیرگذار روی فعالیتهای روزمره شرکتکنندگان و کودکان مطالعه حاضر هستند، ولی جنسیت تأثیری روی الگوهای فعالیتهای روزانه آنها ندارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
کاردرمانی دریافت: 1399/6/16 | پذیرش: 1400/5/2 | انتشار: 1400/10/11
* نشانی نویسنده مسئول: hooshang_mirzaie@yahoo.com |