URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2753-fa.html
هدف: افراد دارای معلولیت در بلایا بهشدت آسیبپذیرند و مرگومیر آنان در مقایسه با جمعیت عادی بیشتر است. کاستی در دانش این افراد در مواجهه با بلایا، علاوه بر مشکلات فیزیکی و محدودیتهای حرکتی، را میتوان یکی از دلایل این آسیبپذیری محسوب کرد. این کاستی میتواند در آمادگی آنان برای حفظ جان در شرایط بحرانی تأثیر منفی بگذارد و موجب پیامدهای ناگوار شود. از این رو، این مطالعه با هدف تبیین نیازهای آموزشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و گروههای ذیربط با در نظر گرفتن دیدگاههای خود این افراد انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر به روش کیفی انجام گرفت. مشارکتکنندگان از میان افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی دارای تجربه مواجهه با زلزله، باسواد و در رده سنی 18 تا 60 سال، از طریق نمونهگیری هدفمند به دو روش نمونهگیری با حداکثر تنوع و گلوله برفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و اشباع دادهها با ورود هجده فرد واجد شرایط به مطالعه صورت پذیرفت. برای تحلیل دادهها، روش تحلیل مضمون و برای سازماندهی دادهها نرمافزار MAXQDA نسخه 10، به کار گرفته شد.
یافتهها: مشارکتکنندگان در پژوهش، آموزش را امری ضروری جهت ارتقای آمادگی در مواجهه با زلزله میدانستند و نیازهای آموزشی آنان در دو مقوله اصلی نیازهای آموزشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و نیازهای آموزشی گروههای ذیربط دسته بندی شد. مقوله اصلی اول، متشکل از دو مقوله فرعی بود: 1. نیازهای آموزشی پایه شامل حفظ جان و پیشگیری از معلولیت های ثانویه، حفظ خونسردی، کنترل استرس و تصمیم گیری؛ 2. نیازهای آموزشی توانمندسازی مشتمل بر کنار آمدن با معلولیت در شرایط بحرانی، امدادرسانی به سایر افراد در صورت توانایی و آموزش سایر افراد دارای معلولیت.مقوله اصلی دوم نیز در قالب دو مقوله فرعی مطرح گردید: 1. نیازهای آموزشی عمومی مربوط به خانواد ه ها و مردم شامل، نجات افراد دارای معلولیت، حفظ جان و پیشگیری از معلولیت، امدادرسانی صحیح به افراد جامعه جهت پیشگیری از معلولیت، همراهی و حمایت روانی افراد دارای معلولیت2. نیازهای آموزشی تخصصی مربوط به امدادگران و مدیران بلایا مشتمل بر امدادرسانی به افراد دارای معلولیت، پیشگیری از معلولیت و آسیب در حین نجات افراد، آشنایی با گروههای مختلف معلولین و نیازهایشان و در نظر گرفتن نیازهای افراد دارای معلولیت در اقدامات پاسخ.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، نیازهای آموزشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و گروههای ذیربط، در قالب حفظ جان، سلامتی و پیشگیری از معلولیت، توانمندسازی و ارتقای کیفیت خدمات در زلزله، دستهبندی شد. تحقق این نیازهای آموزشی موجب افزایش آمادگی این افراد در مواجهه با زلزله شد و مستلزم تدوین برنامههای آموزشی استاندارد و کاربردی با اخذ نظرات آنان و پیاده کردن آن در شرایط قبل از وقوع بلایاست. از سوی دیگر با توجه به اینکه تاکنون اقدامی جدی و اصولی در زمینه آموزش افراد دارای معلولیت انجام نشده است، لازم است برنامهریزان و سیاستگذاران، با تدوین سیاستهای تخصصی و متناسب با شرایط کشور، بستر آموزش این افراد را فراهم کنند. این اقدام میتواند در کاهش مرگومیر و ارتقای سلامت این افراد در شرایط بلایا مؤثر باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |