URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2566-fa.html
P) تصویر 1.
علاوه بر این، طبق نتایج ذکرشده در جدول شماره 3، یافتههای حاصل از آنالیز کوواریانس دادههای مربوط به کارکرد ارتباطی تنظیم رفتار و تعامل اجتماعی حاکی از عدم تفاوت معنادار میانگین بسامد کارکرد ارتباطی تنظیم رفتار و تعامل اجتماعی میان سیزده، چهارده، پانزده، شانزده، هفده و هجدهماهگی با دوازدهماهگی بود (05/0
P) .
نتایج حاصل از ارزیابی و کدگذاری 20 درصد از فیلمهای ضبطشده توسط ارزیابان، مورد بررسی قرار گرفت و مقدار ضریب همبستگی درونردهای به عنوان ملاک اعتبار استفاده شد و مقدار آن 90 درصد به دست آمد.
بحث
در این مطالعه طولی از نوع مشاهدهای، کارکردهای ارتباطی یازده کودک تکزبانه فارسیزبان (هفت پسر و چهار دختر) ساکن تهران در حین تعامل با مادر مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج حاصل از مطالعه حاکی از این است که میانگین بسامد کارکردهای ارتباطی تنظیم رفتار و تعامل اجتماعی از دوازده تا هجدهماهگی ثابت باقی مانده است و میانگین بسامد کارکرد ارتباطی توجه مشترک از دوازده تا پانزدهماهگی ثابت مانده و در شانزده، هفده و هجدهماهگی نسبت به دوازدهماهگی رشد صعودی داشتهاست. همچنین مقایسه میانگین بسامد کارکردهای ارتباطی در هر ماه نشان داد کارکرد ارتباطی توجه مشترک نسبت به کارکردهای ارتباطی دیگر دارای بیشترین میزان میانگین بسامد است.
همانطور که پیشتر ذکر شد، مطالعات اندکی به روند رشد کارکردهای ارتباطی پرداختهاند، با وجود این، نتایج حاصل از این مطالعه با یافته کارپنتر و کوگینز مبنی بر استفاده از کارکردهای ارتباطی از هشتماهگی همخوانی دارد [13]، زیرا در بازه سنی دوازده تا هجدهماهگی، بیشتر بسامد و روند رشد حرکات بیانگر مهم است تا سن بروز آن.
ثبات میانگین بسامد کارکردهای ارتباطی تنظیم رفتار و تعامل اجتماعی از دوازده تا هجدهماهگی ممکن است به روششناسی و شرایط تحقیق بستگی داشته باشد و اینکه بازیها و بافت به گونهای طراحی شده بودند که مستلزم اجرای یکسان این دو نوع کارکرد در طول هفت ماه بودند [21]. این امر با نظریه یادگیری اجتماعی ـ رفتاری مبنی بر تأثیر محیط پرورش و زندگی کودک و یا شرایط محیط بازی روی عملکرد کودک [38 ،37] و نظریه سیستم دال بر ارتباط دوجانبه میان محیط و کودک همسو است و کودک نیز با اهداف ارتباطی متناسب با محیطی که در آن قرار دارد به برقراری ارتباط میپردازد [39] در غیر این صورت، چنانچه کودک نتواند ارتباطی متناسب با توجه به شرایط مذکور برقرار کند، در بُعد مشارکت اجتماعی چارچوب طبقهبندی عملکرد، ناتوانی و سلامت دچار مشکل میشود، اهداف ارتباطیاش ناکارآمد میشود و شریک تعاملی توجهی به اهداف نامرتبط نخواهد کرد. درنتیجه کودک دچار محدودیتهایی در ارتباطات اجتماعی خواهد شد [4].
ثبات میانگین بسامد کارکرد ارتباطی توجه مشترک از دوازده تا پانزدهماهگی و رشد صعودی آن در شانزده، هفده و هجدهماهگی نسبت به دوازدهماهگی میتواند با افزایش توانمندی کودک جهت انجام تعامل سهجانبه (ایجاد مثلث ارتباطی بین کودک ـ اشیا یا وقایع ـ شریک ارتباطی) مرتبط باشد. از طرفی دیگر، افزایش مهارت کودکان جهت تولید حرکت بیانگر اشاره کردن [40] به عنوان شیوه مهمی برای اجرای کارکرد ارتباطی توجه مشترک میتواند در افزایش میانگین بسامد کارکرد ارتباطی توجه مشترک مؤثر باشد [18 ،16]. این یافته با نظریه یادگیری اجتماعی و رفتاری مبنی بر تقلید حاصل از مشاهده [38 ،37]، نظریه رشد شناختی حاکی از شکلگیری دانش کودک به واسطه اجتماع [41]، نظریه تعامل اجتماعی دال بر یادگیری در بافتهای اجتماعی [42] و نظریه سیستم [39] همسوست. طبق این نظریات، کودک با مشاهده رفتار مادر و سایر افراد جامعه در اجتماع و تقلید از رفتارهایی که آنها برای جلب توجه یکدیگر به سمت محیط، ابزارها و افراد اطرافشان انجام میدهند، کارکرد ارتباطی توجه مشترک را یاد میگیرد و از آن بیشتر استفاده میکند.
بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه میانگین بسامد کارکردهای ارتباطی تنظیم رفتار و تعامل اجتماعی از دوازده تا هجدهماهگی ثابت باقی مانده است، اما میانگین بسامد کارکرد ارتباطی توجه مشترک از دوازده تا هجدهماهگی افزایش یافته است. این یافتهها با بُعد مشارکت چارچوب طبقهبندی عملکرد، ناتوانی و سلامت همخوانی دارد و کودک طبق تقاضای محیط از کارکرد ارتباطی خاصی استفاده میکند که میزان مشارکتش در جامعه را افزایش دهد.
نتیجه دیگر این مطالعه مربوط به مقایسه میانگین بسامد کارکردهای ارتباطی در هر ماه است که نشان داد کارکرد ارتباطی توجه مشترک نسبت به کارکردهای ارتباطی دیگر دارای بیشترین میزان میانگین بسامد است، این نتیجه با مطالعه توپباس و همکاران همخوانی داشت [37]. درباره این موضوع اینگونه میتوان استدلال کرد: به دلیل توانمندیهای شناختی و مهارتهای حرکتی سطح بالاتر در بازه سنی دوازده تا هجدهماهگی، کودک ترجیح میدهد فعالیتها را خودش انجام دهد و درنتیجه از کارکرد تنظیم رفتار کمتر از توجه مشترک استفاده میکند. از سویی دیگر بافت بازی به گونهای است که میزان استفاده از کارکردهای ارتباطی تعامل اجتماعی محدود به موقعیتهای کمی میشود و فرد بر اساس همین موقعیتهای کمی که دارد، به تعامل اجتماعی میپردازد. اما با وجود این، محرکهای زیادی (وسایل بازی مطالعه و سایر وسایل و محرکهای موجود در اتاق) برای به اشتراک گذاشتن با سایرین وجود دارد، درنتیجه منطقی به نظر میرسد که فرد از کارکرد توجه مشترک بیشتر از سایر کارکردهای ارتباطی استفاده کند.
نتیجهگیری
مطالعه حاضر نخستین مطالعه طولی است که به تعیین روند رشد کارکردهای ارتباطی در کودکان فارسیزبان طبیعی پرداخته است. بررسی روند رشد کارکردهای ارتباطی در حوزه بالینی بسیار حائز اهمیت است و با ایجاد امکان تهیه چکلیستها و رشدنماها به ارزیابی، تشخیص، تعیین پیشآگهی و مداخله بهنگام کودکان دچار اختلالات ارتباطی کمک میکند.
حجم نمونه کم سبب میشود در تعمیم یافتههای این مطالعه جانب احتیاط رعایت شود. در نتیجه پیشنهاد میشود مطالعات بیشتری در زمینه رشد کارکرد ارتباطی با حجم نمونه بیشتر و با در نظرگرفتن شیوههای ارتباطی (حرکات بیانگر، صداسازی، ترکیب کلمه و حرکات بیانگر و کلمات و جملات) انجام شود و علاوه بر این، پژوهشهایی در زمینه نقش کارکردهای ارتباطی در تشخیص بهنگام مشکلات ارتباطی و زبانی صورت گیرد.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
پژوهش حاضر در کمیته اخلاق دانشگاه علوم بهزیستی تأیید و با کد 335.1394IR.URWR.REC ثبت شد.
حامی مالی
این مقاله برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد نویسنده اول مقاله گروه گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی است.
مشارکت نویسندگان
مفهوم سازی، روششناسی: زهرا بابائی، طلیعه ظریفیان، عطیه اشتری و عنایتالله بخشی؛ تحقیق و بررسی، نگارش پیشنویس: زهرا بابائی؛ ویراستاری و نهاییسازی نوشته، تامین بودجه، منابع: طلیعه ظریفیان، عطیه اشتری، زهرا بابائی؛ نظارت و مدیریت پروژه: طلیعه ظریفیان، عطیه اشتری، عنایت الله بخشی.
تعارض منافع
نویسندگان مقاله تعارض منافعی گزارش نکردند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |