هدف: کارکرد شناختی ضعیفتر بیماران اسکیزو-وسواسی در پژوهشهای متعددی یافته شده است. نظریه «آسیب شناسی افزوده» بیان میکند که اشکالات شناختی اختلال وسواسی - اجباری در بیماران اسکیزو-وسواسی به اشکالات شناختی اسکیزوفرنیا افزوده میشود. بر این اساس هدف از این پژوهش پاسخ به این پرسش است که آیا بین نشانههای وسواسی-اجباری و نقائص کارکردهای اجرایی رابطه متقابلی وجود دارد به نحوی که تغییر در یکی منجر به تغییر در دیگری گردد؟
روش بررسی: در این جهت در یک طرح پژوهش تک موردی با استفاده از خط پایه چندگانه، 4 بیمار اسکیزو-وسواسی با انتخاب هدفمند گزینش و تحت توانبخشی شناختی معطوف به بهبود کارکردهای اجرایی قرار گرفتند و سیر تغییرات شناختی و بالینی آنها بررسی گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی موجب کاهش نشانههای وسواسی-اجباری در حداقل دو تن از آزمودنیها و بهبود کارکردهای اجرایی در آنها گردید و به نظر میرسد بین میزان بهبودی در کارکردهای اجرایی و کاهش نشانههای وسواسی-اجباری رابطه مستقیمی وجود دارد.
نتیجهگیری: بدین ترتیب نتیجه گرفته میشود که فرضیه تعامل بین نشانههای وسواسی-اجباری با کارکردهای اجرایی را میتوان مورد تأیید قرار داد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |