URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1691-fa.html
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی آزمون دایکوتیک کلمات همقافیه آمیخته در جمعیت هنجار 25-18 ساله فارسیزبان انجام گرفته است.
روش بررسی: نسخه فارسی آزمون حاضر، از 15 جفت کلمه تکهجایی همقافیه تشکیل و در قالب 4 لیست 30 تایی تنظیم شده است. کلمات هر جفت بهطور همزمان یکی به گوش چپ و دیگری به گوش راست ارائه و منجر به درک یک مفهوم آمیخته منفرد میشوند. پس از انتخاب مواد آزمون از فرهنگ فارسی معین براساس معیارهای موردنظر و جفتکردن کلمات همقافیه، روایی محتوایی با نظرسنجی از 10 کارشناس خبره و از طریق روش لاوشه بهدست آمد و جفتکلمات با روایی بالا انتخاب و فهرست آزمون تنظیم گردید. سپس، کلمات هر فهرست به صورت دایکوتیک روی لوح فشرده ضبط گردید. درادامه، مطالعه حاضر روی 124 فرد هنجار راستدست (68 زن و 56 مرد) در محدوده سنی 25-18 سال اجرا و نتایج در فرمهای امتیازدهی طراحیشده ثبت گردید. بهمنظور بررسی پایایی آزمون پس از دو هفته از اجرای اولیه، 15 نفر از افراد دوباره مورد ارزیابی قرارگرفتند.
یافتهها: بین میانگین امتیازات گوش راست و چپ تفاوت معنادار مشاهده شد (0.001>P). شاخص روایی محتوا (CVR) برای هر آیتم آزمون بین 0.8 تا 1، ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون-بازآزمون 0.38 (0.001>P) و آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درونردهای (ICC) برای پایایی بین لیستهای آزمون بهترتیب0.81 و 0.84 بهدست آمد و بین لیستها همبستگی معنیدار مشاهده گردید.
نتیجهگیری: براساس نتایج بهدستآمده، نسخه فارسی آزمون حاضر از روایی محتوایی و پایایی خوبی برخوردار است و میتواند در تشخیص عملکرد جسم پینهای، سوبرتری نیمکرههای مغزی و ارزیابی پردازش شنیداری مفید باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |