جلد 14 - ویژه‌نامه: توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi K, Adib-Sereshki N, Sajedi F. The Effectiveness of Emotional Intelligence Training on Aggression and Hyperactivity of Students with Physical Disability . jrehab 2014; 14 (S2) :129-135
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1397-fa.html
فتحی خدیجه، ادیب‌سرشکی نرگس، ساجدی فیروزه. تأثیر آموزش هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری و بیش فعالی دانش آموزان دختر کم توان جسمی-حرکتی. مجله توانبخشی. 1392; 14 (S2) :129-135

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1397-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی(گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی)، تهران، ایران. ، n.adib@hotmail.com
چکیده:   (20904 مشاهده)

هدف: هوش هیجانی دارای نقش حیاتی در سلامت روانی و اجتماعی کودکان می باشد و نقص آن به معنای آماده بودن زمینه وقوع انواع مشکلات و مسائل در کودکان خواهد بود .این مطالعه با هدف اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری و بیش فعالی در دانش آموزان دختر کم توان جسمی – حرکتی صورت گرفت.

روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی با پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل می باشد. نمونه ی مورد مطالعه 40 دختر دارای کم توانی جسمی–حرکتی کلاس سوم تا پنجم ابتدایی بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل ). ابزار جمع آوری داده ها ،پرسشنامه راتر (فرم مربی، فرم والدین) بود . از روش آماری تحلیل کواریانس چند متغییری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد و تحلیل آماری توسط نرم افزار spss انجام پذیرفت.

یافته‌ها: بین هوش هیجانی دانش آموزان کم توان جسمی – حرکتی وپرخاشگری و بیش فعالی آنها رابطه منفی معنادار مشاهده شد. (P<0/001 ,f=21/25) آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری و بیش فعالی دانش آموزان دختر کم توان جسمی-حرکتی تاثیر داشت و منجر به کاهش آن شد( P<0/001 ,f=15/04).

نتیجه‌گیری: از آموزش هوش هیجانی می توان جهت کاهش مشکلات رفتاری در دانش آموزان کم توان جسمی -حرکتی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 262 kb]   (3438 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: 1392/8/27 | پذیرش: 1392/12/8 | انتشار: 1392/12/18
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb