دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دپارتمان کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. ، hamiddalvand@gmail.com
چکیده:   (8212 مشاهده)

هدف: هدف این مطالعه، تعیین روایی افزایشی فرم تجربی در مقایسه با فرم COPM به تنهایی، در تعیین مشکلات عملکرد کاری مادران دارای کودک فلج مغزی بود.

روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه ی دو مرحله ایِ پالایش آیتم، برای فرم تجربی مکمل مقیاس COPM بود. در مرحله اول، طراحی فرم تجربی و انجام امکان تکرارپذیری آن و در مرحله دوم پالایش آیتم ها صورت گرفت. برای بررسی امکان تکرار پذیری، فرم تجربی در اختیار 30 نفر از مادران کودکان فلج مغزی، و به منظور پالایش آیتمهای فرم تجربی، در ابتدا نسخه فارسی COPM و در ادامه فرم تجربی در اختیار 21 نفر از مادران مراجعه کننده به کلینیکهای کاردرمانی شهر تهران قرار گرفت

یافته‌ها: در مرحله اول، ضریب تکرار پذیری نسبی برای همه خرده مقیاس های فرم تجربی، بالای 0/7 بود. در مرحله پالایش آیتم، در زیر بخشهای مدیریت امور خانه، تفریح بی سر و صدا، تفریح پر جنب و جوش و معاشرت در فرم COPM به تنهایی با فرم COPM بهمراه فرم تجربی تفاوت معنی داری دیده شد (0/01>P).

نتیجه‌گیری: فرم تجربی کمک می کند تا مشکلات عمکرد کاری مهمتر و بیشتری از مادران کودکان فلج مغزی مشخص گردد. لذا استفاده از فرم تجربی، برای شناخت بهتر تغییرات اکوپیشنهای مادران کودکان فلج مغزی توصیه می شود.

متن کامل [PDF 408 kb]   (2201 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: 1392/5/30 | پذیرش: 1392/10/24 | انتشار: 1393/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.